Vi har målat om vår brunlaserade ytterdörr med tillhörande fönsterparti i vitt.
Nu har vi tvättat, grundat och målat snickerifärg tre gånger men vi får inte dörrbladet riktigt jämt.
Är det någon som har tips på hur man får dörrbladets yta jämn och fin?


Vi har också dörjat fundera på att måla om eller byta våra innerdörrar och karmar som även dom är brunlaserade.

Vi såg ett pris på att få dörrarna sprutmålade på ~1000:-/dörr, är det rimligt?
Om någon har låtit sprutmåla sina dörrar, blev det bra?
 
Har ni målat med pensel eller roller? Min erfarenhet är att det är svårt att få ett riktigt bra resultat med handmålning men bra färg och en bra roller hjälper till.
 
1000kr/dörr låter dyrt! Ugnslackering är riktigt bra .. dörrarna ser ut som nya! Har gjort detta på en del innerdörrar och köksluckor med mycket bra resultat varje gång. http://www.ugnslackering-karlstad.se/
 
Vi lyckades enligt vår bedömning få dörren bra till slut.

Trolig anledning var att vi använde en roller med för långt "hår".
Köpte en ”finare” roller med större diameter som jag tyckte att man fick ut mer färg vid varje tillfälle.
I och med detta kunde man rolla något flödigare vilket hjälpte till att få dörrbladet jämt.

Ringde till en sprutmålare och han skulle ha 800:- per dörrblad, då har jag fortfarande bruna karmar som också måste lämnas till sprutning alternativt måla själv med pensel (antar jag).

Får kolla med några målare till och se vad vi gör med innerdörrarna till slut.
 
Hej,

Vi har målat några bruna 70-tals dörrar vita. Med hjälp av fin roller och en målardyna att stryka av med så blev vi mycket nöjda med resultatet. Inga slipningar mellan strykningarna behövdes. Billigt också...

;)

 
Jag har målat en del dörrar och kommit fram till att val av färg är ruskigt viktigt för slutresultatet.

Jag tycker att oljefärg är klart bäst, därför att den är "öppen" längre än en vattebaserad dito som nyper fast väldigt tidigt, dvs man får mindre chans att gå tillbaka och reparera eventuella missar med en vattenfärg.

Jag tycker att Jotuns Lady är kanon. Den är tixotrop vilket gör den mindre benägen att rinna. Kostar en slant men är klart värd priset då den förutom att vara lättmålad även täcker bra.

Måla med en lackrulle som du tvättar ur innan. Se gärna till att ha det så dammfritt som möjligt, spruta gärna med en sprayflaska på golvet runt dörren.
 
Robert63 skrev:
Jag har målat en del dörrar och kommit fram till att val av färg är ruskigt viktigt för slutresultatet.

Jag tycker att oljefärg är klart bäst, därför att den är "öppen" längre än en vattebaserad dito som nyper fast väldigt tidigt, dvs man får mindre chans att gå tillbaka och reparera eventuella missar med en vattenfärg.

Jag tycker att Jotuns Lady är kanon. Den är tixotrop vilket gör den mindre benägen att rinna. Kostar en slant men är klart värd priset då den förutom att vara lättmålad även täcker bra.

Måla med en lackrulle som du tvättar ur innan. Se gärna till att ha det så dammfritt som möjligt, spruta gärna med en sprayflaska på golvet runt dörren.
Har samma uppfattning när det gäller val av färg.
Jotuns Lady är utomordentligt bra val tycker jag. Jag brukar grunda två gånger innan jag färdigstryker. Gör man det täcker det med en färdigstrykning och det blir perfekt rsultat med en finare lackpensel. Typ Ansas röd/guldfärgade kommer inte ihåg vad den heter. Ett tipps när det gäller penslar dra borsten mot ett halvgrovt sandpapper innan användning så lossnar alla löst sittandes borst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.