Hej!

Håller på att renovera det gamla pannrummet i källaren i en kåk byggd i mitten av 60-talet. Den gamla oljetanken och pannan har åkt ut och tak och väggar har fått ett nytt lager med färg. Nu har jag kommit till golvet som också ska få ny färg.

Det är målat direkt på betonggolvet och vad jag kan se har mannen som bodde i huset innan oss målat om vid ett tillfälle. Då det har varit fuktproblem i källaren sen tidigare (vi dränerade om för drygt ett halvår sedan) så har ganska mycket av färgen släppt och jag har med en spackelspade fått bort en hel del till. Men mycket kvarstår och det jag inte fått bort sitter rejält.

Så, min första fråga någonsin på detta härliga forum är, hur går jag bäst tillväga för att få bort den gamla färgen? Behöver jag få bort all gammal färg eller ska jag bara försöka slipa så gott det går?

Jag äger ingen slipmaskin i dagsläget och har inte direkt något sug att kasta ut en större mängd pengar på något jag inte direkt tror att jag kommer använda igen de närmsta tio åren, hur dåligt skulle det fungera med något billigt från Jula eller Biltema?

Tar hjärtsamt emot rekommendationer och tips.
 

Bästa svaret

Hej och välkommen!

Det bästa vore om du kan hyra en slipmaskin kopplat till en dammsugare. Det blir riktigt dammigt! Det kanske går med en elektrisk handslip för några hundra. Sen kan du måla med en epoxifärg, som är diffusionsöppen och tålig.
 
  • Gilla
Gnyrk65
  • Laddar…
Jag lånade en handslip i helgen och gjorde ett försök. Hände inte mycket med färgen alls så får bli att hyra en slipmaskin. Tack för ditt svar!
 
Ja det bästa är ju att hyra en riktig golvslip för betonggolv och få bort all färg! Sedan målar du med tex Hagmans EPV epoxyfärg. Den är riktigt bra, finns att köpa på Hornbach till bra pris! Annars har du 2komp färg på Biltema som många också verkar tala gott om.

Du skulle ju kunna testa en ståltrissa som du sätter på en borrmaskin och se om du kan få bort färgen. Om inte annat så kan du använda det för att rugga upp ytan om du vill chansa och måla ovanpå.... om nu den befintliga färgen verkligen inte lossnar och den har suttit där i många år så känns det ju som att det inte ska vara någon fara!

Så beroende på hur mycket pengar och arbete du vill lägga så får du välja väg själv.

Är det inte så noga så hade jag valt det sistnämnda och hoppats på det bästa! :)
 
Ståltrissa på borrmaskin skulle kunna vara värt ett försök.

Färgen hade släppt på en del ställen (släppt och släppt, en del var redan borta och resten släppte på de ställen där jag fick in en spackelspade under och kunde pilla bort).

Färgen som är kvar nu sitter nog rätt bra, rummet kommer användas som förvaring av verktyg, ved och lite verktyg, så det handlar mer om att fräscha upp än att få ett nytt perfekt golv. Jag tar och provar ståltrissa, sen slipar jag nog bara värsta ställena och målar över. Skulle det släppa så får jag göra om och göra ordentligt.

Tack för era svar och tips på färg!
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Så hade jag också gjort till ett sådant rum!
 
C crazytok skrev:
Annars har du 2komp färg på Biltema som många också verkar tala gott om.
Har du någon länk till färgen på Biltema? Sökte utan resultat. Tänker att om jag nu ändå inte ska göra ett ordentligt förarbete så kan jag lika bra hålla nere kostnaderna på efterarbetet också.
 
Epoxibutiken.com kan också vara ett alternativ.
 
Ska du "bara" ha det som förråd så räcker vanlig (akrylat) golvfärg. För att kunna få ett bra resultat med epoxi så måste all gammal färg bort. Se bara till att golvet är dammsuget och rent, sedan grundar du med en tunnt skikt, tunna skikt ger mycket bra vidhäftning och torkar snabbare. Låt torka över natten sedan målar du en gång till.
Kom ihåg att ha hyfsad värme på golvet innan dy målar.
 
O
Ni som gillar färg på golvet: Varför inte klinkers? Visserligen dyrare och mer jobb men otroligt mycket snyggare och det känns bättre. Finns det några fördelar med färg som jag missat?
 
O Steamboy skrev:
Ni som gillar färg på golvet: Varför inte klinkers? Visserligen dyrare och mer jobb men otroligt mycket snyggare och det känns bättre. Finns det några fördelar med färg som jag missat?
S SpackelFredrik skrev:
Ska du "bara" ha det som förråd så räcker vanlig (akrylat) golvfärg. För att kunna få ett bra resultat med epoxi så måste all gammal färg bort. Se bara till att golvet är dammsuget och rent, sedan grundar du med en tunnt skikt, tunna skikt ger mycket bra vidhäftning och torkar snabbare. Låt torka över natten sedan målar du en gång till.
Kom ihåg att ha hyfsad värme på golvet innan dy målar.
Sorry för sent svar, kom av mig med övrig husrenovering och strulande värmepump. Lutar åt att jag tar bort lös färg och målar med akrylat. Tror det duger tillsvidare.
 
O Steamboy skrev:
Ni som gillar färg på golvet: Varför inte klinkers? Visserligen dyrare och mer jobb men otroligt mycket snyggare och det känns bättre. Finns det några fördelar med färg som jag missat?
Klinkers hade helt klart varit snyggt men kräver en helt annat typ av insats. Dels har jag mängder med knepiga vinklar, en golvbrunn och ett antal rör som kommer upp från golvet. Jag har också en värmepump som står på golvet som hade behövt kopplas ner och lyftas ut. Min tanke med att måla var att helt sonika fuska och bara måla in under så långt jag kom åt.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.