Köket i vårt "nya" hus från '68 har furupanel både på väggar och i tak; vi skämtar om att montera in ett bastuaggregat för att fullända bastubilden. ;)

Hursomhelst så tänkte vi måla tak och väggar ganska snart.

Väggar:
Vad behöver man göra åt kvistarna på 40 år gammal panel? Shellack eller spärrgrundfärg eller inget?

Måste man målartvätta eller räcker det med tvätt med diskmedel och en lätt sandpappersslipning?

Vad rekommenderas för grund- och täckfärg? Vi ska nog ha en antikvit kulör.

Tak:
För att det inte ska bli FÖR mycket vitt vill vi ha en lasyreffekt på taket; d.v.s. att träets struktur lyser igenom lite. Fast det får gärna vara nästan helt vitt. Vad är bäst för sånt? Lasera + klarkack eller panellack med vitt pigment? Rekommendationer om färgfabrikat?

Taket vill vi kanske ta in en målare för att göra. Vad ska jag räkna med för kostnad för c:a 16m2 kökstak?

Tacksam för svar!
 
Väggpanel-

Se till att ha en fett och dammfri yta med hjälp av målartvätt + trasa ev fint slippapper, borsta rent kvistar med en stålborste om de "blöder", försegla kvistar med ex.vis shellack men det finns vattenlöslig lack med.

Foga glipor, kvisthål, listkant med akryl fog, spikhål kan spacklas över med snickerispackel om så önskas, grunda 2ggr med antingen en olje häftgrund eller vattenlöslig häftgrund.Slutfärgen tror jag blir bäst med en snickerifärg(olje).



Takpanel-

Om du vill ha en lasyreffekt så skulle jag ha valt en panellack då du inte behöver försegla kvistar separat.Finns ju olika fabrikat samt styrka på vitheten så kolla upp det, nackdelen är att den är lite känslig när man stryker på den, dvs torkar fort så det gäller att få så långa hela drag som möjligt för att undvika "penselstopp".

Använde mig av jotuns panellack till badrumstaket, den var lite i ljusaste laget trots 2 strykningar, finns säkert andra fabrikanter som har mer vitpigment i.


Pris på om du väljer att leja bort takmålningen lämnar jag osagd :)
 
Ursäkta en dum fråga, men hur tar jag reda på hur tak- och väggpanelen är behandlad? Jag trodde den var lackad, men taket känns "strävt" som obehandlat trä. Kan det vara så? Om inte, hur kan jag forska vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.