A
Har förstått att man inte får måla över slamfärg med akryl grund. Men vad tror ni om en vatten baserad olje grund som man sedan får måla över med akrylat?

Och om jag slipar ned trät rejält med slipmaskin och stålborste?

Vet att det inte är att rekommendera men då får jag samma färg på hus och förråd Svart akryl färg
 
Säkraste kortet är väl svart slamfärg?
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
A
Jag det får väl bli det.
 
Vill du att träet skall ruttna och huset börja lukta illa så måla med ackrylatfärg.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
Det är ett förråd. Som troligen rivs om ett par år.
 
Får du bara bort den mesta färgen så bör det funka. Så länge man luftar på baksidan funkar den mesta färgen.

Däremot låter det något motsägelsefullt med vattenbaserad oljefärg.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Får du bara bort den mesta färgen så bör det funka. Så länge man luftar på baksidan funkar den mesta färgen.

Däremot låter det något motsägelsefullt med vattenbaserad oljefärg.
Jag vill måla över med akrylfärg Och tänkte bara att biltemas grund färg borde passa bättre än en vattenbaserad grundfärg

En oljebaserad grundfärg får jag u inte måla över med akrylfärg
 
Det finns inga vattenbaserade färger.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns inga vattenbaserade färger.
Hur menar du?
 
En färg baseras på något som binder färgen. Ett klassiskt exempel är linolja, men det finns mängder av alternativ. Sedan har man pigment och i många fall något som ska göra den tillräckligt lättflytande. Det sistnämnda kan vara lacknafta eller vatten tex.
 
D Daniel 109 skrev:
En färg baseras på något som binder färgen. Ett klassiskt exempel är linolja, men det finns mängder av alternativ. Sedan har man pigment och i många fall något som ska göra den tillräckligt lättflytande. Det sistnämnda kan vara lacknafta eller vatten tex.
Ahh! Tack för att fick lära mig någonting idag :)
 
Vem säger att du inte kan ha en oljegrund till akrylat. Är inte länge sedan det bara fanns oljegrundfärg utan vatten.
 
God morgon, mitt första svar i en forumtråd men jag har läst och haft trevligt på forumet sedan länge så nu vill jag ge tillbaks lite. Man kan måla över slamfärg med trätjära. Trätjära finns i flera kulörer och bla svart. Ett företag som säljer detta ligger i Göteborg. Vet inte om jag får skriva namnet i forumet men sök på ”tjärlek” eller ”Svarttjära”. Detta är också miljövänligt! Mvh Per
 
lopec
L Leif i Skåne skrev:
Vill du att träet skall ruttna och huset börja lukta illa så måla med ackrylatfärg.

Hur menar du nu.

Tjärfärg är väl annars även ett alternativ, men frågan om det inte då är enklare att köra på med svart slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.