Hej,

Här har vi en vägg som är insidan på ett cykelförråd. Ser ut som att det är mögel i skarvarna mellan panelen.

Det är ett "öppet" förråd utan dörr att stänga, men väggen är på insidan och inte i direkt kontakt med väder och vind.

Målades med billig färg från Byggmax från början och ser nu ut så här efter 2 år. Det kostar att snåla!

Vad har jag för alternativ?
1, måla över, med bättre färg då självklart.
2, slipa bort angrepp och måla igen.
3, byta ut panelen.

Insida av cykelförråd med vitmålad panelvägg där mögel syns i skarvarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

N Nilfons skrev:
Hej,

Här har vi en vägg som är insidan på ett cykelförråd. Ser ut som att det är mögel i skarvarna mellan panelen.

Det är ett "öppet" förråd utan dörr att stänga, men väggen är på insidan och inte i direkt kontakt med väder och vind.

Målades med billig färg från Byggmax från början och ser nu ut så här efter 2 år. Det kostar att snåla!

Vad har jag för alternativ?
1, måla över, med bättre färg då självklart.
2, slipa bort angrepp och måla igen.
3, byta ut panelen.

[bild]
Tvätta, låt torka. Måla
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tvätta, låt torka. Måla
Kanon, tack!

Och tiotusenkronorsfrågan, mögeltvätt med desinficering eller vanligt Yes?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej. Det ska vara något som dödar möglet vilket Yes inte gör. Mvh
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Har samma problem på mitt garage. Så här ser det ut efter målartvätt två gånger. Har borstat rejält med penseln men möglet släpper inte.
Vertikala träpaneler på garage med envisa mögelfläckar efter målartvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte helt nöjd med resultatet. Möglet har gått in i färgen. Tror det är akrylat. Får väl göra som rekommenderat och bara måla över.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Har samma problem på mitt garage. Så här ser det ut efter målartvätt två gånger. Har borstat rejält med penseln men möglet släpper inte.
[bild]

Inte helt nöjd med resultatet. Möglet har gått in i färgen. Tror det är akrylat. Får väl göra som rekommenderat och bara måla över.
Hej. Målartvätt dödar inte mögel. Om du målar över det så växer det under färgen. Du måste använda något medel som dödar påväxten, t ex Alg & mögeltvätt. Mvh
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Micke R. skrev:
Hej. Målartvätt dödar inte mögel. Om du målar över det så växer det under färgen. Du måste använda något medel som dödar påväxten, t ex Alg & mögeltvätt. Mvh
Kör med Julas och Biltema mögeltvätt som är desinfecerande.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Mögel kan omöjligt växa under färg.........Det är nog mer så att är förhållandena rätt för mögel och man bara målar över så kommer det naturligtvis att mögla igen på ung samma ställen om man inte åtgärdar grundproblemen. Mögelsporer finns i luften konstant och bara väntar på ställen att få gro på......
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kör med Julas och Biltema mögeltvätt som är desinfecerande.
Hej. Har du föjlt arbetsråden för medlet så ska det vara okej att måla över. Svårt att få bort allt missfärgat men är det dött så är det inget att bry sig på. Mvh
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Är det svarta påväxt tycker jag att vissa medel fungerar dåligt.
Jag kör med Jape Prick-Fri vid svart påväxt och sedan deras målartvätt före målning, kanske dyrare men småpengar i förhållande till det arbete man får göra och färg, underarbetet är trots allt ett viktigt moment.
Diskmedel Yes kan användas vid tvätt av fasad men mattar inte ytan på den gamla färgen som t.ex. Jape målartvätt gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.