Detta gäller lineoljekitt och linoljefärg. Jag har kittat ett antal bågar och orkar inte måla i kväll. Jag känner till att man brukar säga att man kan måla direkt eller vänta tills kittet härdat. Min undring är: Kan man också måla nästa dag? Kan jag måla i morgon eller bör jag vänta? Kittet brukar ju inte påverkas nämnvärt på ett 10-tal timmar, men jag har alltid hört rådet uttrycks som antingen direkt eller efter härdning.
 
Jo, men det är troligen för att det är enklare att skriva en (1) bestämd tid än olika för olika färgtyper, samt för att linoljefärg kanske inte är lika vanligt som moderna färger. Allbäck som både tillverkar linoljekitt och -färg skriver "direkt eller efter ca. en vecka" (https://dl.dropboxusercontent.com/u/78836600/Faktablad_webshop/Faktablad Linoljekitt webshop.pdf). Antingen-eller-formuleringen kan ju också tänkas komma av att det är enklare och tydligare att skriva så än att skriva "kan övermålas när som helst" eller liknande. Men det kanske också är så att om man målar direkt så bildar linoljan i kittet och linoljan i färgen bättre en "enhet", och att det blir två starka skikt vid målning efter härdning. Målar man däremot när kittet är halvhärdat kanske det blir varken eller och får sämre hållbarhet, jag vet inte.
 
Upplevde att färgen blev lite "rynkig" efter att den torkat när jag målade linoljefärg på linoljekitt redan efter två dygn. I övrigt inga problem.
 
  • Gilla
Kristin84
  • Laddar…
Håller med, målar man någon eller ett par dagar efter kittningen kan det nytorkade kittytskicktet rynka sig, antar att man därför rekomenderar att vänta. Dessutom kan det bli så att skiktet närmast glaset lättar lite. Mjuka penseldrag råder bot på dessa "problem", man får motstå frestelsen att ta mer färg eftersom det lätt blir lite rinnigt.
 
Tack för svar. Jag målade i dag och det gick fint. Kittet var precis lika mjukt som i går, så jag klarade mig undan eventuell rynkighet.
 
tobiias skrev:
Tack för svar. Jag målade i dag och det gick fint. Kittet var precis lika mjukt som i går, så jag klarade mig undan eventuell rynkighet.
Rynkorna kommer när kittet torkar. Och det kan ta månader.
 
Rynkorna kommer när kittet torkar.
 
Great minds think alike.
 
Jaha, jag förstod det som rynkor som uppkom av penseln. Jaja, vi får se hur det blir. Har bara målat insidan av bågarna än så länge (byter kulör på utsidan), så kittfalsen kommer ändå vara dold.
 
M
Vad händer om det regnar på kittet innan det torkat?
 
Micke64 skrev:
Vad händer om det regnar på kittet innan det torkat?
Ingenting. Det är mättat med linolja.
 
Jqg renoverar mycket fönster på jobbet, och tumregeln vi använder oss av är "inom ett dygn, eller efter 2 veckor". Beroende på linoljans oxideringsfaser. Målar man däremellan så riskerar man att åka på de bekanta rynkorna...
 
Om man nu skulle råka vara så klantig att man målat under denna period (efter ett dygn men inom 2 veckor): kan man vänta till 2 veckor gått och sedan måla över? Blir ytan ok då?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.