Hejsan!
Sökte på forumet om tips på vad man gör med gammal limmfärg men fick inga träffar.
Vi har ett sovrum vi skall renovera med ett tak av riktigt gammla plank (huset är från 1854). Det ser ut att i sitt senaste färglager ha varit målat med någon typ av vattenbaserad takfärg. Nu har jag dock börjat skrapa ned de yttersta lagren med förhoppningen att få allt trärent men jag har fått retirera på den punkten. De senaste färglagren släpper lätt men därunder sitter vad som verkar vara limmfärg. Det löses upp om man gnider ett blött finger på samma punkt länge. Färgflagorna från dessa lager löses upp i vatten. Antar att det måste betyda limmfärg. Jag har stött på limmfärg tidigare men då på betongtak. Jag tycker inte riktigt att denna färg beter sig på samma sätt men det mesta stämmer ju eller kan det vara annan färg? Den här är inte lika lättlöslig som den borde vara i mitt tycke. Vågar jag måla över limmfärgen utan att skrapa bort allt? Jag försökte tvätta ned en punkt igår men det är inte lättlösligt så det kommer att ta månader att få det rent. Det bästa vore om det finns någon färg som man säkert kan måla över limfärg direkt?

Någon som har rekommendationer på vad man kan använda?

Jag renoverade ett halltak i en lägenhet med limmfärg. Då blev jag rekommenderad en oljebaserad färg från Beckers tror jag det var. Den målade jag över den limmfärgen som var kvar och sedan spacklade jag upp de sprickor som var. Sedan målades allt med I-Tak oljefärg. Efter ett år såg taket ut som en leråker efter riktigt svår torka... Fullt med sprickor och spacklet var på väg ned så jag har en hel del respekt för limmfärg.

Uppenbarligen har det ju gått att måla nuvarande planktak med icke limmfärg så förhoppningen är att det skall gå. Vad säger expertisen?
 
Limfärg är ett elände att få ner...
Vi tvättade "rent" ett tak (trodde vi ja) och målade igen med limfärg.
Men det flagar på sina ställen. (Jag tycker iofs inte att det är en katastrof i ett gammalt torp).

Men lite tips:
Fukta ett par kvm och spänn en plast över.
Ta ner efter ett tag, men innan det torkat (några timmar, en halv dag eller så).
Då brukar det mesta ha släppt.
Skrapa ner med färgskrapa.
Skrubba med rotborste (på skaft, det underlättar arbetsställningen).
Skrapa, skrubba, tvätta omvartannat.

Sälj sedan huset och köp nyproducerat...
Nej då, skojade bara.

Jag har provat att linoljegrunda och sedan stryka med emulsionsfärg, det blev bättre, men inte riktigt bra. Å andra sidan var underarbetet i det taket sämre gjort.

Om man linoljegrundar ett par gånger och färdigstryker tre-fyra gånger med linoljefärg så kanske det funkar bättre, men det har jag inte provat.
Det ger ju på sikt en ganska matt yta, som inte är alldeles olik limfärgen.
Tyckte också att limfärgen var svårjobbad. Som att måla med mjölk. Man ser inte om det täcker, det måste läggas vått-i-vått och det rinner förbenat längs med armarna.

Men det är en härlig lyster och en mysig lukt tycker jag.

Lite tips på vägen i alla fall.
Lycka till!
 
Läste i en gammal målar lärobok:

I äldre tak kan det sitta mystiska färgskikt med bl.a. ett limfärgsskikt inbakat. Vid ommålning kanske det rasar, du får flagor i rollern och det kommer att släppa så småningom. Då måste du tyvärr ta bort all färg till och med limfärgen.

1) Rolla på vävlim i taket och tryck upp en plastfolie eller tunn väv.

2) Ryck ned alltsammans, färgskiktet följer med.

3) Eventuella "öar" med färg kan lämnas kvar om de sitter stadigt.

4) grunda hela taket med penetrerande grundfärg, en specialfärg med penetrerande oljor.

5) Spackla kanter på öarna, slipa och damma av.

6) Sätt väv, tapet eller måla.
 
Usch... Minst besvär är nog att måla med limmfärg igen. Vi får se. Fortsättning följer...
 
tvätta ner taket så det blir rent sen använder du en färg som heter VIP,det e en alcro färg. efter det så bredspacklar du 2ggr eller tills det blir bra ,sen e det bara att slipa, grunda och färdigstryka. så, lätt som en plätt ;)
 
kaiser skrev:
tvätta ner taket så det blir rent sen använder du en färg som heter VIP,det e en alcro färg. efter det så bredspacklar du 2ggr eller tills det blir bra ,sen e det bara att slipa, grunda och färdigstryka. så, lätt som en plätt ;)

Limma upp microlit väv (glasfiberväv med oregelbundet mönster även kallad armeringsväv, syns ej efter målning) med vävlim och hoppas att limmet från limfärgen och tapetlimmet geggar ihop sig och måla på det sen verkar rejält lättare isåfall :surprised:
 
Wilhelm Inredaren skrev:
Limma upp microlit väv (glasfiberväv med oregelbundet mönster även kallad armeringsväv, syns ej efter målning) med vävlim och hoppas att limmet från limfärgen och tapetlimmet geggar ihop sig och måla på det sen verkar rejält lättare isåfall :surprised:
Ta aldrig genvägar som dessa... det funkar INTE.

Om det är det limfärg så ska så mycket som möjligt bort om ni vill måla om.
Här är det 'berömda' tricket med våtrumslim och plast en bra genväg.
Det brukar dra med sig det mesta. Det som blir kvar får man tvätta ner.
Därefter patenterar med oljefärg innan man gör någonting annat.

/Fredrik
 
skogsfroet skrev:
Usch... Minst besvär är nog att måla med limmfärg igen. Vi får se. Fortsättning följer...
Limfärgstak ska ner även om du ska måla med limfärg igen.

/Fredrik
 
Alla säger olika som vanligt... Jag skall testa experimentet med vävlim ovh plast ikväll så får vi se. Det ska bli spännande.

Att sätta microlit är inget alternativ då taket skall bevaras i sin gamla form. Det är ett gammalt charmigt plantak med storände och lillände...
 
skogsfroet skrev:
Alla säger olika som vanligt... Jag skall testa experimentet med vävlim ovh plast ikväll så får vi se. Det ska bli spännande.

Att sätta microlit är inget alternativ då taket skall bevaras i sin gamla form. Det är ett gammalt charmigt plantak med storände och lillände...

Ville bara inflika att mitt förslag med microliten var inte seriöst menat, mer ett försök att "skoja till det" mot killen innan vars förslag innehöll 300 moment. Sorry :-?För övrigt tror jag att du ska lyssna mest på Fredrik i detta fall :D
 
Hej på er!

Har ett rum i vår lägenhet där taket är målat med någon form av limfärg. Har efter mycket slit tagit ned större delen av det. Har bland annat provat det där tipset med våtrumslim fast utan större framgång.
Nu undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av att ta ner limfärg med varmluftspistol. Har provat det lite och tycket det funkar fint. Min fråga är mer om putsen under, som är ganska tunn och känslig, tar mycket stryk av en sån behandling.
Sen undrar jag om någon känner till hur pass farliga ångorna som bildas är, måste man ha mask på sig?

Fredrik: Trixet med våtrumslim... Vilken typ av plast är det du snackar om? Är tanken att limma ett tjockt lager och sen lägga på plasten och sen slita ner det som gäller? Vilket fabrikat av våtrumslim är det du kört med? Jag tog Flüggers och det verkar inte fäst tillräckligt hårt då ingen färg hängde med.

Tack på förhand,
Gustav
 
C
Vet inte om det är skillnad på limfärg och limfärg, men den limfärg jag gett mig på är väldig vattenlöslig. Bara blaska på rejält med vatten med svamp några gånger, och sen är det bara att skrapa med en spackelspade. Mycket enkelt.
 
Det biter inte alls på mitt tak. Tror evenuellt att det kan vara så att tidigare ägare vid tillfälle målat med plastfärg. Därför tränger inte vattnet in till lim/kalk skicktet.
Vad som däremot funktat någorlunda är att att blaska på med färgloss och plasta in i 1-2 dygn. Det har varit min räddning även om det varit väldigt arbetsamt.

 
C
d94ge skrev:
Tror evenuellt att det kan vara så att tidigare ägare vid tillfälle målat med plastfärg. Därför tränger inte vattnet in till lim/kalk skicktet.
Ja, är det så så händer det ju inte så mycket förstås...
 
En kompis fick oavsiktligt ner limfärgen i taket när han skulle ånga ner tapeter från väggen. Den flagade ner i stora sjok.

Applicera het ånga på limfärgen, låt det stå en stund och se vad som händer :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.