Hej,

Har idag Faluröd slamfärg (mörkröd) på vår fasad (fritidshus) som jag vill måla över med annan slamfärg (slamfärg är, vad jag förstår, ett måste..? )

(1)
Vilka färger kan tänkas fungera? Leverantörer, samt färgnyanser**

(2) **
Med färgnyanser menar jag, kan man måla över med en ljusare slamfärg? Vill gärna ha grått, men inte alltför mörkt grå.

Mvh
 
S
du kan ju måla med en täckande fasadfärg.
målartvätt och fram rotborste
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Tack SBH

Trodde det var helt Tabu att måla över slamfärg med annan färgtyp.. ?
 
En gammal fasad utan luftspalt bakom gissar jag mår mindre bra av en diffusionstät färg.

Om du kollar med yrkesverksamt folk rekommenderar jag dig kolla med de som faktiskt vet hur slamfärg funkar och inte är insnöade på alkyd, akrylat och vad de nu heter.
 
S
JBa skrev:
En gammal fasad utan luftspalt bakom gissar jag mår mindre bra av en diffusionstät färg.

Om du kollar med yrkesverksamt folk rekommenderar jag dig kolla med de som faktiskt vet hur slamfärg funkar och inte är insnöade på alkyd, akrylat och vad de nu heter.
även falufärg tillverkare skriv att falufärg går att måla över med annan sortsfärg. (har inte sparat mailet, men jag kan maila igen och kolla)
alkyd är "oljefärg" kan lukta starkt
Akrylat(latexfärg) är vattenburen färg.
sen är det ju hur mättad falufärgen är. finns dom gånger inget funkar och det behövs ett fasadbyte.
 
Vet inte om det har någon betydelse, men den gamla slamfärgen är/var lite "special". Tillverkare hette WASP från Heby och deras röda slamfärg hade en inblandning 22% raffinerad linolja. En blandning mellan slamfärg och linolja alltså. WASP finns inte längre dock men deras färg har fungerat bra för oss. På norrsidan är fasaden fortfarande "som ny" fast det gått 15 år. På sydsidan tyvärr blekt (men ej flagnat).

Hursomhelst, vi vill byta kulör till Grå, helst ljusgrå. Vilken färgtyp Acrylat, slamfärg etc spelar ingen större roll bara man inte behöver måla om så ofta. Ren linoljefärg vill vi dock inte ha.
 
Det finns såklart risk att det lyser igenom, särskilt efter något år, men det kan väl vara värt ett försök? Ju noggrannare du borstar bort den gamla färgen, desto bättre blir resultatet av den nya, oavsett färg och färgtyp.
 
Lyfter en gammal tråd som jag startade förra året.

Jag har länge sökt efter en färg, med ny kulör, för att måla över gammal faluröd slamfärg. Till saken hör att min slamfärg (WASP Faluröd som inte längre finns) var en linoljeförstärkt slamfärg, med hela 22% linolja.

Jag trodde att jag kontaktat alla färgfabrikanter och färghandlare, och ingen kunde/ville rekommendera en färg för övermålning på min slamfärg..Slamfärgfabrikanterna sa att min färg i princip var att beakta som en Linoljefärg och Linoljefärgsfabrikören sa att Linoljefärg kan absolut inte användas för att övermåla min slamfärg. Andra färgsystem var heller inte att tänka på, enligt samlad expertis....

Funderade ett tag på att sätta ny träpanel på huset.. :(

Så, idag, fann jag denna färg: Falu rödfärg TRÄFASAD: https://falurodfarg.com/farger/trafasad/

Har någon här på forumet erfarenhet eller synpunkter av denna färg?
(Verkar nästan för bra för att vara sant)

:)
 
Ingen erfarenhet, men av beskrivningen att döma stämmer det ju.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
hsd
Du får väl blanda egen linoljeslamfärg med valfri pigmentfärg
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
J jokomoko skrev:
Lyfter en gammal tråd som jag startade förra året.

Jag har länge sökt efter en färg, med ny kulör, för att måla över gammal faluröd slamfärg. Till saken hör att min slamfärg (WASP Faluröd som inte längre finns) var en linoljeförstärkt slamfärg, med hela 22% linolja.

Jag trodde att jag kontaktat alla färgfabrikanter och färghandlare, och ingen kunde/ville rekommendera en färg för övermålning på min slamfärg..Slamfärgfabrikanterna sa att min färg i princip var att beakta som en Linoljefärg och Linoljefärgsfabrikören sa att Linoljefärg kan absolut inte användas för att övermåla min slamfärg. Andra färgsystem var heller inte att tänka på, enligt samlad expertis....

Funderade ett tag på att sätta ny träpanel på huset.. :(

Så, idag, fann jag denna färg: Falu rödfärg TRÄFASAD: [länk]

Har någon här på forumet erfarenhet eller synpunkter av denna färg?
(Verkar nästan för bra för att vara sant)

:)
Hur gick det tillslut? Jag har samma dilemma just nu, hade tänkt måla om vår faluröda villa till typ ljusgrå. Hur gjorde ni? Har påbörjat borstningen och det är inge kul..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.