Hej jag har en vedbod som behöver ny färg.
Jag är trött på Falurödfärg och vill ha en annan färg.
Det är samma kulör men inte en slamfärg.
Jag har tittat på Vattenspädbar modifierad akryl/alkydemulsion från Sigma som är ett stort märke i vida världen.
Tänkte om man borstar fasaden noga och sedan målar med denna färg kanske det kan gå.
Men vad vet en nybörjare som jag.

Jag vill inte bli övertalad till att måla om med falu färgen.

Vill bara veta om min ide är möjlig.:confused:
 
Är du medveten om vilka problem som kan uppstå så.....
Sist jag gjorde det tvätta jag noga med ammoniak sen användes oljetäcklasyr. Så vitt jag vet håller det än är lite mer än 3år sen det gjordes.
 
Det är ju absolut inte en rekommenderad metod att måla över slamfärg med plastfärg, det kan gå men ingen kommer ju garantera nåt resultat.
 
  • Gilla
Aronper
  • Laddar…
Ska du måla med annan färgtyp så tror jag det är bäst att utgå från trären fasad. Verktyget du ska ha heter lackfräs, det finns flera trådar om det på forumet.
 
Min kära mor och far målade en gång över ett garage som var målat med slamfärg. De borstade fasaden i princip hur länge som helst, tror de borstade grundligt sju eller åtta gånger för att därefter måla.

Färgen har suttit som berget sedan dess men enligt dem så hade de nästan hellre byggt nytt än borsta armarna av sig...
 
pelpet skrev:
Ska du måla med annan färgtyp så tror jag det är bäst att utgå från trären fasad. Verktyget du ska ha heter lackfräs, det finns flera trådar om det på forumet.
Lackfräs, är inte det lite overkill? Färgen går ju att tvätt och borsta bort.
 
Nu har jag aldrig försökt tvätta bort slamfärg, men det låter ju jobbigt. Jag skulle misstänka att det går snabbare att köra med lackfräs.

Lackfräsarna verkar ha bra andrahandsvärde så det behöver inte heller bli särskilt dyrt om man köper en från Tyskland och sedan säljer den vidare.
 
Kanske dags att sätta ny panel? Låter som mindre jobb än att få bort slamfärgen.
 
S
snygg-åke skrev:
Hej jag har en vedbod som behöver ny färg.
Jag är trött på Falurödfärg och vill ha en annan färg.
Det är samma kulör men inte en slamfärg.
Jag har tittat på Vattenspädbar modifierad akryl/alkydemulsion från Sigma som är ett stort märke i vida världen.
Tänkte om man borstar fasaden noga och sedan målar med denna färg kanske det kan gå.
Men vad vet en nybörjare som jag.

Jag vill inte bli övertalad till att måla om med falu färgen.

Vill bara veta om min ide är möjlig.:confused:
otroligt att så många skriver att det ej går att måla över "faluröd" och håller och blir bra,,faktiskt så undrar jag varför? för det går hur bra som helst, jag har gjort det,och grannen har gjort det för måånga år sedan och det funkar hur bra som helst,(borsta före bara och oljefärg)
 
Det finns ju ingen färgtillverkare över huvud taget som rekommenderar detta så alla som gör det gör ju det på egen risk.....
 
S
Hm ja det är ju konstigt va??? jag vet att det funkar,,,så i stort sätt ville jag bara skriva det! och så struntar jag i resten,,gör som du vill,,,men annars borsta noga och sedan använd oljefärg!!!
 
stefan4takt@gmail.com skrev:
men annars borsta noga
Det är precis där som problemen uppkommer. Du och grannen kanske är fantastiskt skickliga på att borsta ner gammal rödfärg, och då är det betydlig mindre risk att det skiter sig.
 
S
Ta en skurborste och borra hål i mitten sätt längre skruv igenom med mutter sätt fast i borrmaskinen och borsta plana ytorna på väggen, ta sedan roterande stålborste och sätt fast i borrmaskinen och använd vid innerkanterna om det är ex lockpanel!! då klarar du med av det snabbt och lätt UTAN att vara fantastiskt skicklig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.