Hej.
Jag har tagit över ett misskött hus och det är såklart massor att göra. Fönstren är väl mest akut. Träet runt fönstren är ok förutom i nederkant där det egentligen behöver bytas. Min fråga är: Vad händer om jag gör en kosmetisk insats och målar över träet som är i dåligt skick, för att skjuta upp en rejälare renovering till senare?
 
Ingenting, ser väl lite roligare ut ett tag iallafall.
 
G
S sommarplåga skrev:
Hej.
Jag har tagit över ett misskött hus och det är såklart massor att göra. Fönstren är väl mest akut. Träet runt fönstren är ok förutom i nederkant där det egentligen behöver bytas. Min fråga är: Vad händer om jag gör en kosmetisk insats och målar över träet som är i dåligt skick, för att skjuta upp en rejälare renovering till senare?
Linolja och linoljefärg kan ofta bromsa förfallet.
 
S sommarplåga skrev:
Hej.
Jag har tagit över ett misskött hus och det är såklart massor att göra. Fönstren är väl mest akut. Träet runt fönstren är ok förutom i nederkant där det egentligen behöver bytas. Min fråga är: Vad händer om jag gör en kosmetisk insats och målar över träet som är i dåligt skick, för att skjuta upp en rejälare renovering till senare?
Du bör börja med att sticka med en kniv in i bottenstycket och se hur illa det är. Finns det hopp så får du slipa bort det som är dåligt. Att måla över ruttet trä är bara bortkastad tid och pengar. Max ett år innan färgen börjar spricka. Om du ens får dit färgen...
 
  • Gilla
Vardloka
  • Laddar…
S sommarplåga skrev:
Hej.
Jag har tagit över ett misskött hus och det är såklart massor att göra. Fönstren är väl mest akut. Träet runt fönstren är ok förutom i nederkant där det egentligen behöver bytas. Min fråga är: Vad händer om jag gör en kosmetisk insats och målar över träet som är i dåligt skick, för att skjuta upp en rejälare renovering till senare?
Egentligen ska du inte göra något innan du verkligen har en tidsplan för när den "egentliga" renoveringen ska göras. Du kastar pengarna i sjön. Tänker du renovera inom två år? Räkna då istället med vad materialet skulle kosta och gör en budget. Gör jobbet själv om du kan. Jag lovar att du får ett bra och billigt resultat om du planerar och förbereder noga hur du ska göra. "Paniklösningar" eller tillfälliga lösningar är oftast mer kostsamma än man till en början tror.
Önskar dig lycka till (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.