Hur fungerar färgen som man kan måla över rök och sotskador med? Håller detta eller är det bara en kortsiktig lösning? Vi bygger ett nytt hus och råkat ut för en liten brand som har resulterat i sot i hela huset. Vad är bäst att göra?
 
Om du skall måla med nån färg, så kan jag rekommendera Sigma Renova. Den har aldrig gått bet för mig hittils. Caparol har också en färg som sägs vara bra.
 
Det finns speciell grundfärg för ändamålet. Sot slår igenom vanlig färg förr eller senare (jag frågade försäkringsbolaget efter en mindre incident hemma).

I vårt fall var det bara ca 1 kvm, färgen var i sprayform.
 
vid brandsanering är det vanligaste att man tvättar bort allt sot och liknande på samtliga ytor

där efter målas ett grundskikt med en oljebaserad grundfärg för att binda in eventuell lukt

målning eller tapetsering kan sedan ske som vanligt
 
Man behöver inte använda oljebaserade produkter. Det finns som sagt, speciellt utvecklade produkter just för brand och nikotinskador.
 
Den där Sigma Renova måste ju vara perfekt att använda vid vedspisen också!
 
Ja, men den är matt så det går inte så bra att tvätta den. Men om man vill ha en matt yta, som man oftast kanske vill ha vid murstockar och dyl, så borde den vara perfekt ja.
 
Seltie! Hur gjorde ni med elkablar? Drog i om dem som bara var rökskadade? Eller torkade ni bara av dem?
Vi har precis haft en liten brand i garaget som orsakade rökskador i hela huset.
 
spärrvit (oljebaserad) spärrvit v (vattenbaserad) båda för precis det här...
sigman funkar nog fint med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.