Hej!
Vi har 60 cm breda gipsplattor i alla våra tak. De är målade i vitt men skarvarna är inte spacklade. Nu vill vi göra om dessa så att det ger intrycket av ett homogent helvitt tak.

Jag har hört att man kan spackla och slipa skarvarna. Därefter sätta upp någon sorts väv som man sedan målar vit.
Någon som kan verifiera detta? Brukar det bli bra? Är det svårt? Bör man anlita en målare för att få det riktigt bra?

Jag har kollat taket och vad jag kan se har inte färgen spruckit i skarvarna mellan plattorna och de har suttit där i mer än 10 år.

Tack på förhand!
 
Tanken är ju inte att man ska spackla på dessa skivor, det kan funka med microlit över hela taket men det är lite chansning.
 
Hej Stefan!
Tack för ditt svar. På vilket sätt är det en chansning? Vilka farhågor finns?
 
Att det spricker i skarvarna.
 
OK. jag förstår. Jag har dock kontrollerat befintliga skarvar där det ju ligger målarfärg i skarvarna och det var inga sprickor i målarfärgen (vad jag kunde se). Borde det inte betyda att skivorna inte rör sig och borde inte Microliten ytterligare säkra detta?
 
Du måste sätta pappremsa i skarvarna för att eliminera sprickrisk. Om inte skarven är fylld med spackel gör du det först. Eftersom det låter som skarvar utan försänkning bör du limma fast pappremsan med våtrumsvävlim eller extrastarkt vävlim. Det senare gör inte proffsen, men du låter inte som att du är en gipsapa när du skriver. ;)
Till slut bredspacklar du 35-40cm brett över skarven.
 
Du tror inte Microliten eliminerar sprickrisken?
 
Det är väl inte så kallad kortplank du har? Alltså ett v-format dike på ett par cm mellan varje skiva. Bara så det inte blir något missförstånd.
Om det är standardgips som inte är spacklat är det nog inte gjort av målare tidigare.
Det är inte jättesvårt att spackla tak. Jag har gjort 120 kvm i höst (puh) och hade aldrig gjort det innan MEN det första rummet blev nog knappt godkänt trots att jag läst på och kollat instruktionsfilmer från tillverkare på nätet. Det sista blev kanon dock.
Lycka till.
 
Det är nog gipsplank av nåt slag. Inga vanliga gipsskivor. "Diket" är V-format men inte mer än 7-8 mm.
 
Ok. Det kanske var uppenbart för alla utom mig. Den typen av skarv är ju inte fel men vill man ha slätt skulle jag följa Gunverts råd ovan.
/Fredrik
 
Johan Gunverth skrev:
Till slut bredspacklar du 35-40cm brett över skarven.
Och eftersom dom bara är 60cm breda så blir det hela taket isåfall.
Jag skulle överväga att gipsa om taket om du vill ha det riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.