Hej!
Vi har ett spänntak i väv i väldigt bra skick. Jag har tidigare behövt sätta dit en självhäftande kabelkanal då lampkontakten är på helt fel ställe. Den har nu dragit med sig lite av färgen när jag tog bort den för att förbereda målning (den ska ändå få en ny plats). Jag tog lite finspackel i min frustration vilket faktiskt håller jättebra när jag sviktar friskt i området. Mina frågor är följande:

1: bör jag tapetsera över det spacklade färgsläppet med tidningspapper för säkerhets skull?

2: taket är målat med oljefärg senast (reagerar varken på friktion, vatten eller t-röd). En målarvän sa att vattenburen färg fungerar bra, vilket jag tvivlar på. Är det oljebaserad som gäller och hur många strykningar ska man räkna med?
 
Bör gå bra mad vattenbaserad färg går med matt alkydfärg ickså om det finns någon sådan fortfarande men luktar hemskt. Om du målar med vattenbaserat kan taket säcka något men det sträcker sig när det torkar alkydfätg gulnar mera.
 
Tack! Provade med vattenbaserat. Säckade ingenting och blev perfekt resultat.
 
Tidigt i min husrenoverarkarriär målade jag ett innertak av spänd säckväv med spärrfärg eftersom taket var gult av nikotin. Troligen var den gamla färgen linoljefärg.
Trillade ner i stora sjok efter en dag.
Kanske kan hjälpa någon :rolleyes:
 
Jag har också målat med vanlig vattenburen takfärg. Säckade något enormt och lossade färgsjok. Fick ihop det hyfsat tillslut men inget jag rekommenderar.

Skulle jag göra om det skulle jag köra på matt linoljefärg. Täcker mycket bra och luktar inte (bra förtunning).

Kan tänka mig att hur det lyckas med vattenburen beror mycket på hur hög luftfuktighet det är (bra nu en kall vinter) och hur flink man är...
 
Beror på hur taket är målat innan du kan inte måla med vattenbaserat på limfärg då släpper det o kan t.o.m. fastna i rullen men har du ett modernare tak man sluta använda limfärg på 60-talet o målade med alkydfärg. Denna går utmärkt att måla om med plastfärg blir vitare o snyggare gräng o säckar obetydligt eftersom alkyden tätar mot papperet på väven. Alkyffärg är förbjuden för målare idag på grund av hälsofaran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.