Vi har lite ytskikt att renovera i huset vi köpt, men har bara målat på befintlig tapet i tidigare lägenheter. Nu har vi hus med flera rum där vi misstänker att det är orginaltapeter. Vi har tänkt fokusera på ett rum i taget och tar gärna emot tips på:

Det är ordentligt tjocka strukturtapeter i flera rum. Är det värt att måla direkt på dem och i så fall hur? Eller ska man ta bort dem och i så fall på vilket sätt tycker ni?

Halltapeten sitter som bara den, vet inte vad det heter men det är liksom fastlimmade trådar ser det ut som. Fick tipset att måla med oljefärg och sen bredspackla innan vi tapetserar. Har ni andra tips? Går det att måla direkt på tror ni om man vill måla istället för tapet?

Taken är trätak, kan man måla dem vita eller ska de laseras? De har nog blivit laserade för det är vitt men börjar tunnas ut o bli mer träfärgade.

Tack för tips!
 
Dem flesta tapet går att måla direkt på om dem sitter fast bra, säkrast är alltid en oljegrund men sällan ett måste, ska ni ha släta är det bredspackling som gäller. ( i mitt tycke)

Taket går givetvis att måla täckande vit alt. Laseras vitt igen beroende på vilket resultat ni vill åt.

Vissa struktur tapeter är spaltbara vilket innebär att det grova ytskicktet kan tas ner och därmed får en relativt slät yta.
 
Personligen tycker jag det är snyggare att måla direkt på väggen (beroende på vad det är för vägg förstås), och alltså ta bort tapeterna. Men det är mer jobb förstås.

Är tapeterna i fint skick och i papper brukar det vara ganska lätt att måla på dem, men de suger mycket färg, men målar man utan att spackla syns strukturen förstås igenom. I det läget skulle jag själv definitivt ha tagit bort tapeterna.
 
Vår målning på strukturtapeter av typ sågspånstapet samt Kinnasands linnetapet blev mycket bra. Vi grundade med särskild primer och målade med slutfärg två gånger. Linnetapeten släppte inte alls från underlaget medan sågspånstapeten behövde efterlimmas på några ställen. Mycket beror på hur mycket lim som använts när tapeten sattes upp.
Strukturen i tapeterna halverades efter målningen vilket vi är mycket nöjda med. Kostnaden för arbete och material blev ungefär hälften mot att riva ned tapeterna samt spackla och måla.
 
Jo det blir förstås mer kostsamt att ta bort tapeterna om man betalar någon för det. Vi tog bort dem själva och det tar mer tid än man tror. Det hela beror ju på vilken effekt man vill ha, om man gillar rena väggar eller ej.

Detsamma med taket, om man vill måla trätaket eller lasera det beror väl mest på vad man tycker är snyggt, det blir ju inte så mycket slitage däruppe direkt. (Jag antar att det är innertaket vi talar om.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.