Hej!

Jag har en ladugård som får ny träpanel uppspikad nu under december/januari, och har lite funderingar kring själva målandet av panelen.
Eftersom det inte är optimalt att måla i allt för låga temperaturer och med ökad risk för regn så har jag tänkt vänta till våren med att måla.
Klarar sig obehandlad träpanel i några månader utan att slitas allt för mycket? Finns det något annat jag kan göra för att skydda panelen?

Stort tack!
 
Den klarar sig bra, det som kan hända om du inte ska ha heltäckande ( Lasyr ) färg. är att när solen lyser på panelen så gulnar den och den blir en flammig yta som syns igenom, i skarven mellan skugga och sol. Tar du heltäckande så klarar du det..
 
J jonaserik skrev:
Den klarar sig bra, det som kan hända om du inte ska ha heltäckande ( Lasyr ) färg. är att när solen lyser på panelen så gulnar den och den blir en flammig yta som syns igenom, i skarven mellan skugga och sol. Tar du heltäckande så klarar du det..
Jättetack för ditt svar! Jag har tänkt vanlig falu rödfärg så då borde det väl gå vägen. Då kan jag alltså sova lugnt utan att grubbla för mycket på ladan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.