Jag skall måla ett nybyggt timmerhus i Augusti, timret skall vara "grundat med en färg som gör att man sedan kan måla med vad som helst". Jag funderar på Falu rödfärg, men vet inte om jag gillar den matta ytan, finishen blir nog högre med en alkydoljefärg? Tinova VX?

Eftersom det är ett timmerhus så finns det en hel del andträ i knutarna. Timret är hyvlat (ej rundtimmer) men inte helt slätt ("blankt"). Någon som har tips på hur man bäst målar ett timmerhus?
 
Huset1.jpg

Även om det är hyvlat så är virket rätt strävt, men lasyr kanske är rätt väg att gå. Hur länge håller det jämfört med täckande färg? Färgåtgång, pris? Snygga färger i broschyren! Det finns ett gammalt garage som redan är målat med någon röd akrylfärg så en tanke var att matcha garaget, rött skulle hur som helst passa husets stil.

 
härligt virke !

jag hade definitivt inte använt gammaldags rödfärg.

Lasera - så blir det mycket bra !!!!!! (och snyggt)

:) :D :)
 
Hejsan,
vi målade vårt timmerhus för två veckor sedan. Det blev Nordsjös Tinova VX Lasur. Vi är nöjda med resultatet men den är inte så "genomskinlig" som jag hade räknat med - mera som täcklasyren. Dessutom tog det väldigt lång tid för färgen att torka. Det stod torr på 4 timmar och övermålningsbar efter 24. Två dygn efter första målningen så var den åtminstone inte "klibbig", men nu är den bra.

Lycka till,
Maria
 
Hemmakatten
Att man måste lasera om med tätare intervaller beror väl på att den innehåller mindre pigment. Men det är mycket lättare att lasera än att måla med täckande färg. Man behöver bara borsta av lite och sedan lasera. En täckande färg kan behövas både tvättas och skrapas och slipas innan ommålning.

Tycker precis som fasadgurun att det vore snyggast med lasering av dina vackra timmerväggar. :)
 
fasadgurun skrev:
härligt virke !

jag hade definitivt inte använt gammaldags rödfärg.

Lasera - så blir det mycket bra !!!!!!  (och snyggt)

:) :D :)
........å jag hade definitivt gjort det ;D
(såvida inte ytan är för slät)
Tycker förövrigt det är väldigt synd när nya dyra handbilade hus byggs i områden (t.ex här i Bergslagen) där rödfärgstraditionen är stark och målas/laseras med moderna färger i olika gråblåa nyanser eusa_doh.gif

Men å tredje sidan så vill ju jag alltid följa byggtraditionen och inte bo i något som ser "nytt" ut, hmmmmm.....gör som du själv tycker känns bäst, hur du än gör så kommer alltid någon tycka att du gjort fel ;)
 
Haagbard skrev:
........å jag hade definitivt gjort det  ;D
(såvida inte ytan är för slät)
Om du tittar på bilderna längre upp på sidan så ser du hur slätt timret är. Ingen bra yta för rödfärg - den kommer att regna bort....

:(
 
poppgubben skrev:
Om du tittar på bilderna längre upp på sidan så ser du hur slätt timret är. Ingen bra yta för rödfärg - den kommer att regna bort....

:(
Då skulle jag föredra järnvitriol för att få huset att se gammalt ut utan målarfärg ;D
 
Haagbard skrev:
Då skulle jag föredra järnvitriol för att få huset att se gammalt ut utan målarfärg   ;D
också ett bra förslag !!!!
Med någon accentkulör vid foder kring fönster & dörr så kan det bli hur vackert som helst !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.