Jahapp, huset på plats = dags att måla... Vitt blir färgen och vi kommer att köra ytterligare ett lager grundfärg är tanken (den "grund" som ligger på från fabrik ser man att det lyser igenom..).
Vi vill såklart måla huset så sällan som möjligt och det ska helst också gå att köra vilken typ av färg som helst nästa gång (alkyd/akrylat), vi vill alltså inte låsa upp oss på en sorts färg.
Pris på färg har vi fått från två ställen och deras hetaste tips är Carat eller Perfekt Akrylat. Vad säger forumgudarna?
Dessutom tycker ena firman att vi borde tvätta fasaden innan. Huset har stått i ca 6månader. Tvätta eller ej??
 
K
Pratade med en målare som hävdade att nordsjö tillverkar den bästa plastfärgen.

Själv ska jag måla med linoljefärg och inser att jag kanske får måla oftare än andra... tunn och dryg är färgen - lätt att stryka på:)
 
Verkar klokt att tvätta lite lätt efter 6 mån.

Också klokt att grunda, helst med samma märke som slutfärgen.

Målar du akrylat nu får du svårt att byta till alkyd senare, varför vill du ha den möjligheten? Akrylat är den färg som håller längst, i alla fall på modern hus med luftade fasader.

Folksam gör oberoende tester, Senast fick akrylat från Beckers (Max och Perfekt) och Alcro (Bestå) bäst betyg. Välj en färg från en erkänd tillverkare och följ instruktionerna noga.
 
Det här med färg är ju en djungel. Det är ju också ganska stora prisskillnader. Vi har fått pris på bl.a Beckers Perfekt (vilket numer verkar heta Beckers Perfekt Plus). Läser man på Beckers hemsida så är ju alla Beckers färger perfekta och står emot smuts, sol osv på ett bra sätt... Vet någon vad det är för skillnad egentligen på t.ex Beckers:
Perfekt Plus
Akrylatfärg max
Fasadfärg Helmatt
Expo fasadakrylat

Alla dessa verkar ju enligt Beckers hemsida vara perfekta som fasadfärg... Spelar det någon roll vilken man tar? Är det någon av dessa som bara håller 5 år och någon annan i 7år eller...?
 
Tosse skrev:
Verkar klokt att tvätta lite lätt efter 6 mån.

Också klokt att grunda, helst med samma märke som slutfärgen.

Målar du akrylat nu får du svårt att byta till alkyd senare, varför vill du ha den möjligheten? Akrylat är den färg som håller längst, i alla fall på modern hus med luftade fasader.

Folksam gör oberoende tester, Senast fick akrylat från Beckers (Max och Perfekt) och Alcro (Bestå) bäst betyg. Välj en färg från en erkänd tillverkare och följ instruktionerna noga.

Vi kör nog på din (och flera andras linje) att måla med en akrylat.
 
Jag körde med Beckers perfekt akrylat plus till mitt hus. Sista strykningen i år så kan inte uttala mig om hur det ser ut i framtiden. Den ska dock hålla i uppåt 15 år och fått bra kritik på tester.
 
Anna1984 skrev:
Jag körde med Beckers perfekt akrylat plus till mitt hus. Sista strykningen i år så kan inte uttala mig om hur det ser ut i framtiden. Den ska dock hålla i uppåt 15 år och fått bra kritik på tester.
Jo jag googlade fram testen från Folksam som Tosse nämner. Beckers Akrylat Max är ju bäst enligt folksams test men man får komma ihåg att de testade bara under två år. Skulle tro att vi också kör Beckers.
 
Andreas_Evelina skrev:
Jo jag googlade fram testen från Folksam som Tosse nämner. Beckers Akrylat Max är ju bäst enligt folksams test men man får komma ihåg att de testade bara under två år. Skulle tro att vi också kör Beckers.
Testen är bra vägledning, men någon ynka poäng i miljöbedömningen kan få en färg att inte rekommenderas. Vad de helt glömt bort är att testa hur lätt/svår färgen är att arbeta med, en inte nog så viktig parameter, inte minst för de som är mindre vana. Jag har rakt av, på samma fasad och med samma verktyg, testat att måla med Alcro Bestå och Gjöco Herregård, och även om Alcro plockade någon poäng extra just i miljöbiten, skulle jag aldrig välja den drälliga färgen om jag skulle måla. Gjöcos färg var rena himmelriket i jämförelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.