Hej,

Det finns några gamla trådar i ämnet, men de var väl gamla så jag tar upp en ny.

Vårt hus är nu på plats och vi har flyttat in, alltså dags att måla.
Huset är "grundmålat från fabrik", vilket jag förstått är i princip transportskydd.
Alltså skall huset grundas och strykas två gånger(?).

Jag var hos färghandlaren igår, och han rekomenderade Alcros akrylatfärg.
Han tyckte att akrylatfärg har fått oförtjänt dåligt rykte då folk använde den på fel sätt när den först kom ut på marknaden och att det var det absolut bäst man kan kunde måla med nu.

Vad säger expertisen här på forumet? Har han rätt? Är det bättre att måla med akrylat än att måla med oljebaserat?

Mvh
Marcus
 
Din färghandlare har helt rätt! Så länge man oljar in ändträ, skarvar och extra utsatta ställen med grundolja. Därefter grundar man allt med trägrund och sist men inte minst så färdigstryker man två gånger med akrylatfärg. Då har du ett skydd i upp till 15 år. Dessutom håller akrylaten glansen och kulören betydligt bättre än en oljefärg.

Man använde akrylaten på fel sätt förut... Detta berodde på att man inte grundade innan man målade på med akrylatfärgen. Det blev till följd att färgen inte fick tillräcklig vidhäftning och började flaga vartefter panelen ruttnade på sina ställen.
 
Jepp. Lyssna på Jens.
 
Tack för svaret :)

Jag har kikat runt lite bland övriga färghandlre nu, och det finns ett annat alternativ också verkar det som.
Cuprinol verkar ha en annan approach, där man skall, som Jens skriver, olja in ändträ sam vindskivor och övriga utsatta ytor, och sedan bara stryka 2 ggr utan grundning.

Det blir ju både billigare och mindre jobb då det är en strykning mindre, men man vill inte gärna tulla på slutresultatet för det.
Har ni någon erfarenhet av ovan?

Marcus
 
Nordsjö har oxå en sån färg som inte behöver grundning, Tinova VX. Är själv intresserad av den men den har inte riktigt samma hållbarhet som Tinova V enligt Nordsjöhandlaren jag pratade med.
 
Tinova Vx har väl fått usel kritik i långtidstester. Sök på forumet, Jag personligen skulle aldrig måla med den.
 
Eftersom det är ett helt nytt och omålat hus så vore det väl ganska dumdristigt att äventyra en helt ny och fräsch fasad genom att köra någon budget/lat-variant? Ett moment extra tar ju inte många dagar extra. Och du tjänar nog minst fem år innan du behöver bry dig om att måla fasaden igen.

Glöm nu bara inte att tvätta fasaden åtminstone vartannat år.
 
5.2 racing skrev:
Tinova Vx har väl fått usel kritik i långtidstester. Sök på forumet, Jag personligen skulle aldrig måla med den.
Passa er för den skräpfärgen! Hjälpte en kopis att måla hans nya hus, åg bra ut i 2år sedan blev det bara sämre och sämre. Efter 4 år fick vi måla om!! Inte såå kul!
 
Jag har bestämt mig för Alcro Bestå nu.
Tack för all input.

Som du skrev Jens så är det inte mycket extra arbete.
Men om resultatet hade blivit det samma hade det ju kunnat vara ett argument som vägde över till Cuprinols fördel :)
 
Maeckie, vad är det för ett hus? Är nyfiken då jag också skall måla snart.
 
Vi har en ny fasad eller ny och ny men den har stått oljad och grundmålad ett par år...

Vi valde att tvätta med alg och mögelmedel och sen använder vi en färg som heter Butinox, enl. färghandlaren ska den vara släkt med demidekk som tydligen ska vara den bästa färgen på marknaden. Tips: Coop bygg har kampanj på den färgen så sista omgången burkar blev redigt mycket billigare än den första omgången. Vi har inte grundmålat mer men stryker naturligtvis två ggr.

Den har varit lätt att måla med och täckt bra sen hur länge den kommer att hålla det vet vi ju inte ännu:) Vi hoppas!

Vi är nu snart klara i alla fall om det nu vill sluta regna det vill säga så lycka till och ha kladdigt skoj:)
 
akrylat är det som håller bäst mot sol, väder å vind... teknos eller beckers perfekt...
tinova vx är inte alls så dålig som den blir utpekad att vara här men den är ingen man skulle använda till ett nytt hus.
den ska användas till ommålningar, speciellt där fasaden börjar vara lite dålig, då gör den verkligen rätt för sig eller när man vill byta kulör på befintligt
sen är det ju ingen akrylat heller så¨den håller ju inte glansen som en sådan. har målat den på ett par renoveringar. en del som är över 3-4 år gamla å den ser fortfarande fräsch ut så om den har förfallit efter bara 2 år har det nog köpts lite gammal färg eller målats fel.

Sen tycker jag att om man känner sig lite bekväm kan man ju nöja sig med att grunda å sen stryka ett varv och spara det där andra varvet ett år eller två så huset för röra sig lite först
 
Ny färg, målat av mig som är målare. Totalt värdelös färg enligt mig. Två hus i gbg-regionen har jag målat med den, samma resultat på båda husen. Ena 7000-n, det andra nån faluröd historia. Varför skulle den passa bättre till ommålning och inte nybyggt?
Dom husen jag målade var ommålning, varav det ena från rött till 7000-n
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.