Jag ska om ett par veckor sänka taket i en lägenhet för att installera spotlights, och för att ljudisolera mot grannen ovanför.

Lägenheten är nybyggd och (nästan) helt byggd i betong i tak och väggar.
Hur går jag till väga för att det inte skall uppstå sprickor efter ett tag?

Först regla i det nuvarande taket cc30. Antar att detta är lättast att göra med spikpistol som skjuter spiken rakt genom regeln och upp i betongtaket?

Sen skruva upp allt gips... (hurra vad roligt). :p

Men sen...? Räcker det med att spackla och slipa alla skarvar för att man ska kunna måla ett helt slätt och snyggt tak? Måste jag sätta glasfiberremsa i skarvarna? Är pappersremsa bättre? (Detta trodde jag man gjorde mest i trähus som rör på sig mer än betonghus?)

Ja, som sagt... jag är helt novis, så ni mer erfarna får gärna kommentera alla momenten så att man lär sig och gör rätt från början. Så kul är det inte att skruva tak att jag vill göra det fler gånger.
 
är det slät gips så måste du sätta remsor i skarvarna,oavsett ålder på huset.
spacklet kan torrspricka nämligen.
sätt glasfiberremsa,den är lättare att sätta.
det finns beskrivningar på hur du skall göra hos bygghandeln eller på gyprocs hemsida.
 
Sänkte taket jag oxå nyligen.

Regla 30cc och använd 900mm gipsskivor då det är lättare att hantera än stora 1200mm.
Bra att vara 2-3 personer med det eller använd skiv-hiss som går att hyra på silvan osv.
Köpte skivorna från k-rauta och de använde sig av märket Norgips.

Du får skära bort en cirka 45mm från ena långsidan så du får det jämt, eftersom långsidorna är försänkta.
Sätt skivorna tätt mot väggarna, även om det blir ett glapp mellan skivorna så är det lättare att spackla där än mot väggen.

Använd glasfiberremsa mellan skivorna och spikplugg och hammarborr till reglarna.
Latexfog till kanterna mellan skivorna och väggarna.
 
Du ska satsa på att sätta gipset så att försänkningarna möter varandra. Dvs undvika att ha raka kanter eller skurna kanter mot varandra. Försänkningarna kan spacklas helt i nivå med gipsskivan medans skurna eller raka kanter som möter varandra får en höjning pga remsan. Dessutom måste skurna och raka kanter fasas före spackling. Så undvik med andra ord det så långt som möjligt. Se mer YBG - http://www.ybg.nu/YBG2009%.

Vad gäller frågan om du kan få taket slätt och fint genom skarvspackling så beror det mycket på ljusförhållanden , hur skivorna är satta och på hur duktig du är på att spckla. Ofta krävs brespackling för att få ett 100% bra resultat. Att få männsikor är beredda att betala en målare extra för att bredspackla taket är en annan sak.
 
Funderar själv på att skippa gips i taket när vi gör om vardagsrummet med tanke på vilket efterarbete det är med spackling, slipning och målning.
Tänkte istället slänga upp spånskiva (eller OSB eller plywood) och häfta fast ett innertak istället. Dyrare, men betydligt enklare i slutänden...
 
gadu^ skrev:
Funderar själv på att skippa gips i taket när vi gör om vardagsrummet med tanke på vilket efterarbete det är med spackling, slipning och målning.
Tänkte istället slänga upp spånskiva (eller OSB eller plywood) och häfta fast ett innertak istället. Dyrare, men betydligt enklare i slutänden...
utan och spackla?Är ditt rum bara 1200x 2500mm så kan det väl vara ok.
 
Redigerat:
om du vill få någon effekt af att ljudisolera så tror jag att du bör lägga isolering också annars kommer ljudet läcka ner genom hålen där spotlighten sitter.
 
ikeahantverkaren skrev:
utan och spackla?Är ditt rum bara 1200x 2500mm så kan det väl vara ok.
Visst, kan slänga in lite fog i skarvarna.
På spånskivorna häftar man ju fast innertak plattor med not och spont. Varför skulle jag spackla när det ändå döljs?
 
Tack för alla svar!

Reglarna sitter redan uppe, eller iallafall större delen av dem. Hyrde en bultpistol och sköt upp reglarna i taket efter tips från en snickarkompis. Blev hur bra som helst, och tog oss två halvamatörer 3 timmar att regla 65 kvm.

Bra det där med att inte låta fasad gips möta skuren kant, det hade jag garanterat missat annars. Eftersom jag vet hur extremt tråkigt det är att spackla så tänker jag nog låta målaren spackla iallafall sista gången. En gång kag jag nog göra själv utan att tröttna.
 
Om det är ett betonghus du bor i lär det nog bli svårt att ljudisolera bort grannens ljud. Lär väl vara stomljud som stör dig och de är nog rätt svårt att få bort med lite isolering.......:confused:
 
Nu när du har skjutit fast reglarna så kommer det inte bli någon skillnad med ljudet då nya taket sitter fast mot det gamla. Som patrik659 beskriver så blir det stomljud och det letar sig ner via taket till väggarna. Hade du däremot hängt nya taket i någon form av mjukare upphängning så kanske det blivit viss skillnad.
 
Mycket möjligt att ljudisoleringen blir minimal eller obefintlig. Huvudsyftet har ändå varit att kunna sätta in spottarna.

Men vidare till färgen... jag antar att man får vad man betalar för, så färg från ByggMax är bara att glömma? Jag har nog siktat in mig på färg från Alcro eller något liknande märke. Kan jag gå på direkt med deras Sober Takfärg, eller måste jag lägga ett lager grundfärg nu när taket är nytt? Det här vet ju garanterat målaren, men inte fått tag på någon passande sådan än...
 
Angående kvalitet på färg är min uppfattning att man som för alla andra varor betalar en hel del för "toppmärkenas" marknadsföring. Det finns färre o färre dåliga varumärken, oftast är det så att man har för dåliga verktyg, köp inte skitrollers för 19 spänn, och var inte snål med mängden färg. Skulle inte alls förvåna mig om Alcro Sober har en lägre kostnadskalkyl i produktionsledet än ex Byggmax Alpina eller Landora per liter. Sen kostar det att tugga på i media.
 
Absolut enklast tycker jag är att först spackla 2 gånger och sen sätta microlit i taket(en tunn armeringsväv),kommer i 1 meters bredd så försök att centrera väven så gott det går i relation till gipsskarvarna för starkast resultat.Sen är det bara att grunda(helst direkt innan limmet torkat helt)och färdigmåla med den glans man föredrar.
 
Jag körde spackel plus microlit, det va inte speciellt kul att sätta väv i tak men det blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.