Tänkte måla om föster som är i trä samt balkongdörrar som är i plast eller aluminium.
Hur går man tillväga, måste man slipa om man använder målargrund eller räcker det med att göra rent?

Tänkte det kanske räcker med att tvätta av och sen måla ett lager grund och 2 lager färg.
 
Är det in- eller utvändigt du menar? Är det utvändigt skrapar du, tvättar sedan med målartvätt eller bara vatten och diskmedel, sköljer av. Låter torka några dagar. Därefter oljar du ändträ, grundmålar och slutligen två-tre strykningar med fönsterfärg.

Är det invändigt så slipar du, spacklar om det behövs, grundar och slutstryker två eller tre gånger.

Plastfönster tror jag inte går att måla med bra resultat. Till Alu-fönster så är det metallgrund och metallfärg som gäller.
 
Det är invändigt, karmarna ser ut så här.
Tror dock karmen på balkongdörrarna kan vara aluminium inte säker.

Närbild på invändig brun dörrkarm med trolig aluminiumstruktur och dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm i trä med synlig ådring bredvid en vitmålad vägg och fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det lackat trä så behöver du nog slipa det trärent annars kommer färgen släppa.
 
Det ser inte lackat ut, känns inter glatt heller mer lite halt.
Jag får ta en chansning.
 
Det kan mycket väl vara någon form av bets, då måste du köra med en spärrfärg eller alkydbaserad grundfärg först för att du inte ska få färggenomslag.
 
Känns inte som bets mer plastig yta, jag kommer testmåla ett fönster med grundfärg sedan snickerifärg för att se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.