Jag håller nu på att bygga garage och har i helgen fått möjlighet av våra snickare att måla panelen inomhus innan den sätts på plats i början av nästa vecka. Har inhandlat Alcro grundfärg och Alcro allmoge svart färg som vi har tänkt måla i. Har nu ikväll insett att det inte finns en chans att vi kommer att hinna måla all denna panel i två lager (grund + ett lager allmoge) till i början av nästa vecka. Det sista lagret färg har vi tänkt vänta med tills i vår när man kan måla utomhus och panelen redan sitter på sin plats.
Min man säger nu att vi helt enkelt bara målar ett lager med grundfärg och sedan målar på riktigt med allmogefärgen i vår. Enligt honom så är det viktigt att man först grundar och att allmogefärgen inte tränger ner och skyddar träet på samma sätt som grundfärgen. Stämmer det?
Ni får ursäkta min dumma fråga, men vad händer om man hoppar över grundfärgen och istället målar direkt på träet med Alcro Allmoge? Är det fullständigt vansinnigt?
Jag skulle så gärna vilja att garaget var svart och fint direkt istället för att bara vara grundmålat ända tills i vår...
Tacksam om någon har lust att svara!
 
Din man har helt rätt,grundfärgen tränger in bättre i träet.
Räcker gott att köra 2 vändor med färdigfärgen till våren.
 
Tack för svaret! Ja, det får bli så! Vi kör en vända med grundfärg i svart nu och målar
ordentligt i vår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.