Hej!

Vi byggde ett nytt enplanshus med träpanel i december och det är nu dags för det roliga jobbet med att börja måla. Vi har varit i färgbutiken och köpt grundfärg som vi ska börja jobba med nu i helgen. Men min fråga och som jag funderar lite omkring är att vi fick tipset i färgaffären om att grundmåla och sen bara måla med täckfärgen ett lager i år och ta ett slutligt lager nästa år. Detta då de säger att panelen sätter sig och kommer torka lite nu i sommar, har man då målat två lager täckfärg så uppstår lätt sprickbildningar i färgen när fasaden ändrar form. Vi ska måla med Demidekk Optimal kanske jag ska tillägga. Är detta något bra och vedertaget sätt att måla ett nytt hus? Det låter ju rimligt när man lyssnar på säljaren men vill gärna höra fler tankar om detta. :)
 
jag funderar också på att göra så. Finns det någon som har erfarenhet av båda sätten, dvs måla 1 gång nu och 1 senare mot att måla 2 gånger.
 
Låter ganska rimligt, men jag hade målat sista strykningen i slutet av sommaren istället. Blir lite för länge att vänta till nästa sommar...
 
Är det ingen som har erfarenhet av detta, så många hus som målas varje år!? :D
 
Vi målade grundfärg + 1 lager täckfärg i sep. Ska måla andra lagret nu i Maj. Mest på grund av tidsbrist att det blev så men precis som du säger har bräderna dragit sig en aning här och var så jag tror inte det är fel.
 
Är ett helt ok tillvågagångssätt, bara man inte missar att tvätta av innan andra strykningen då det under tiden samlats mycket smuts på ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.