Har nyligen fått tillträde till vårt hus och nu undrar jag om man ska måla det nu eller vänta till våren. Det som ska målas är vindskivor och undertak + garage. Det är grundmålat från fabrik.
Vad jag förståt så kan det bli problem om det är fuktigt när man målar. Vi bor i skåne så det är inte frost ännu men fuktigt är det.
 
Om du tänker måla med Tinova VX - VÄNTA!!! Och när du till våren tänker måla, var noga med väderprognosen så att det inte blir fuktigt på natten.

Läs annan tråd om just Tinova VX i detta forum, om du valt den färgen.

 
Det är väldigt väderberoende. Den rekommendation jag fick av färghandlaren var att grundmåla i höst, om vädret tillåter, och färdigstryka till sommaren om oljefärg används. Vi har valt att måla med slamfärg, och då grundar man med ett varv förtunnad färg. Vi har precis strukit detta varv. Slutstrykningen kommer vi att göra till våren. Detta trodde vi inte skulle vara möjligt, eftersom huset levererades 3 oktober. I Luleå brukar det inte vara målartemperaturer i oktober, men förra veckan var ett undantag. Inte kallare än 8-9 grader på nätterna!

Blir det inget målarväder klarar sig huset bra till nästa vår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.