Vad tycker ni är bästa val av färg för denna murstock. Den är putsad och verkar vara målad idag med två skikt. Vilken färg det är vet jag inte men målades ca 1970.
Jag har INTE tänkt skrapa bort alla gammal färg utan bara ta loss det som är löst.

Jag ska måla den vit men undrar alltså om jag ska köra på murfärg typ silikat eller silikonemulsion. Eller bara gå på en vanlig akrylatfärg? Måste jag grunda?

Tips mottages varmt!
Putsad murstock med flagande färg och synliga lagningar intill OSB-skiva och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20210117_115007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du säker på att det är två skikt? Man hade en förkärlek att tapetsera och sen måla murstockarna förr. Annars var det brukliga att nio fall av tio vanlig väggfärg. Om du kör på vanlig väggfärg ska du stryka tunna lager flera gånger om utan stress och undvika att murstocken blir varm i åtminstone en vecka.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Är du säker på att det är två skikt? Man hade en förkärlek att tapetsera och sen måla murstockarna förr. Annars var det brukliga att nio fall av tio vanlig väggfärg. Om du kör på vanlig väggfärg ska du stryka tunna lager flera gånger om utan stress och undvika att murstocken blir varm i åtminstone en vecka.
På bilden jag bifogat ser det ändå ut som två färglager. Den sitter som en vanlig färg tycker jag. Men då kör jag på vanlig väggfärg typ Alcro Sober (vattenbaserad akrylat).
 
Vanligt kalkslam rekommenderar jag. Det är släckt kalk (handelsnamn i torrvara murkalk E eller som ”pasta” i våtsläckt kalk) uppslammat i vatten. Måla med flera tunna skikt. Skyddshandskar och glasögon på, kalkslam är frätande, men det är också den enda nackdelen med tekniken enligt mig.

På en sen tidigare oslammad eller kalkslammad mur behöver du inte göra något förarbete. Om den däremot sen tidigare är målad med nån färg som bildar en hinna (tex plastfärg) ska den bort. Stålborste kanske. Skyddsmask definitivt;) men att blöta upp ytan vartefter kan underlätta.

När du sedan vill snygga till den kalkslammade ytan, till någon julstädning, blaskar du bara på med lite mer kalkslam. Kalkslam kan stå i sin burk i århundraden utan att bli sämre.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tack för inspel.
Till slut har jag valt att prima alla putsade ytor med Flugger Primer, och därefter målar jag med Alcro Bestå. Skippar grundfärgen. Där jag putsat avvaktar jag några veckor innan jag målar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.