Hej
Jag ska måla lite plattjärn och fyrkantsrör (som jag ska använda till ramar till trädgårdsmöbler). Jag har vid ett tidigare tillfälle lämnat in dem för pulverlackering och det blev väldigt bra, men jag gör det helst själv. Någon som har tips på färg mm och hur jag ska göra för att få det snyggt och hållbart? Jag har kompressor... men penslar helst. Läste tex någonstans att nytt järn ska man först låta rosta tills allt glödskal sitter löst... men det känns väldigt omständigt och tidsödande. Alla tips mottages tacksamt.
 
Hammarlack.
 
Tack. Jag har läst på lite om hammarlacken och det verkar bara vara att tvätta järnet och sedan stryka på färgen utan andra förberedelser... det ska testas!
 
nikasp
Jag målade alldeles nyss en dragkrok och två bromstrummor på en bil (efter att ha läst att det funkar och inte är så värmekänsligt). Jag var väldigt noga med grundarbetet och gick loss med en grov fil på värsta rosten och sedan grovt till finare slippapper med kloss. Jag grundade med Hammerites grundfärg och sedan två lager. Blev lite förvånad över hur bra färgen flöt ut även fast jag målade inomhus i rumstemp. Det går inte att se att det är penselmålat alls. Ett järnräcke där jag inte var så noga och målade i vitt höll två år innan lite rost kom tillbaka.
 
En metallprimer som grund så blir det mesta bra sedan.
 
nikasp
Jag snålade och grundade inte ovan nämnda räcke. Bodde i hyresrätt då.
 
Mina möbler kommer att stå i ett uterum så jag är inte så orolig för rost. Men jag vill ha ett så fint och slätt utseende som möjligt. Järnet är insmort i något svart sotaktigt när jag köper det, hur tvättar jag det bäst? Och tror ni jag behöver grunda?
 
nikasp
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.