Har en fråga om målning med utelasyr?

Jag har köpt billig golvtrall till balkongen, brädor för mina katter att klättra på och så har jag trähyllor sen förut.
Som ni ser på bilden har allt trä olika färgnyanser.
Trallen är impregnerad och har gröna fläckar, och hyllorna har mörknat lite av solen, medans de nya brädorna är ljusa.
>Trät på balkongen<

Jag skulle vilja att allt trä fick samma färgton när jag målar, men hur gör man det?
Och hur får man bort det gröna från trallen?
Färgen jag ska använda är Mörkbrun nr.56:
>Lasyrfärger<

På ett annat forum fick jag veta att man ska vänta 1 år innan man målar på impregnerat trä - stämmer det?
I såfall har jag funderat på att byta ut furubrädan på golvet mot en tryckimpregnerad.
Frågan är då om man kan lasyrmåla på tryckimpregnerat virke?
 
Någon som vet...?
 
Hemmakatten
Det finns en speciell terrasslasyr för tryckimpregnerat virke som heter Trebitt terrasslasyr. Den finns i många olika kulörer från sand tillmörkgrönt och brunt.
 
Så det funkar inte med samma lasyr som jag ska måla trallen med...?
I såfall kan jag lika gärna behålla den jag har.
Fast jag undrar hur jag ska göra för att få samma färgton på allt?
Och hur man får bort det gröna... men det kanske försvinner på 1 år...?
 
Hemmakatten
Terrasslasyren stryks på nytt virke, dvs. nu i år. Om du väntar med att stryka tills nästa år har det gröna försvunnit eller åtminstone bleknat väldigt mycket. Då kan du använda den lasyr du tänkt dig. Å andra sidan skulle du kunna chansa, trallarna är som du skriver billiga och vad kan egentligen hända? Inte så mycket tror jag, det värsta är nog att det kanske blir skillnad på färgen mellan det tryckimpregnerade och det vanliga virket. Vill poängtera att jag inte är målare.
 
Ok. Då gör jag så att jag målar det virke som inte ligger på golvet, och så köper jag en impregn. bräda till golvet och målar golvet nästa år.

Om någon har andra råd är de välkomna.
 
Hej
Det går alldeles utmärkt att lasera på tryckimpregnerat virke direkt , men tvätta först. Däremot bör Du vänta ett eller ett par år innan Du täckmålar.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.