Vi har i vår inredda källare en matkällare där jag nyligen lagat trasig puts och därefter målat väggar och tak. Jag vet att silikatfärg är det bästa, men jag hade inte tid och möjlighet att slipa bort alla gammal färg från väggarna, så jag blev istället rekommenderad Alcro Sockelfärg av min lokala färghandlare. Sagt och gjort, jag målade med detta och det luktade ju ganska ordentligt. Inte "farligt", men det luktade mycket färg under en vecka.

Nu har jag ytterligare ett rum som skulle behöva samma behandling. Ett framtida kontorsrum. Finns det någon risk med att använda Alcro Sockel som ju anges som en utomhusprodukt? Kan det vara risk för farliga emissioner i flera år framöver trots produktens Svanen-märkning?

Borde jag skita i Alcro Sockel trots råd om detta, eller är det lugnt?
 
Bäst vore det nog att ringa Alcro. De borde veta bäst själva.
 
Tänkte uppdatera läget. Ringde Alcros kundtjänst och pratade med en kille som åtminstone lät som han visste vad han pratade om. Han rekommenderade inte sockelfärg inomhus eftersom det är en utomhusfärg. "Utomhus är utomhus" som han uttryckte det. Det intressanta däremot, är att han menade på att silikatfärg tillskrivs alldeles för positiva egenskaper. Han menade att jag borde måla med vanlig väggfärg. Släpper då puts och färg, ja då är det läge att se över fuktskyddet. Om man däremot målar med silikat, då ser man inte skadorna som fuktvandringen medför, varpå putsen sedan skadas/släpper ändå.

Lite intressant det här. Det går ju stick i stäv mot allt man hört och läst tidigare?

Nu har jag förvisso en källare från -81 som verkar väldigt torr förutom på ett par platser där det funnits en rabatt mot väggen. Har nu tagit bort rabatten och funderar på att testa det han säger - dvs, måla med vanlig väggfärg. Vad mer kan hända förutom att det i värsta fall medför putssläpp?
 
Man ska inte tro på allt man läser (och hör) :)

Jag brukar tänka som så här, att fukten i en fasad / grund ska vara på en nivå där den inte diffunderar eller rinner in i huset. Väggen värms ju upp inifrån och fukt bör därför pressas utåt. Är det så blött på väggarna att man målningstekniskt skulle ha nytta av en silikatfärg så har man sannolikt inte ett sunt inomhusklimat (iaf i källaren).
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.