Hej!

Vi ska göra om köket i det hus vi precis har köpt.
Just nu är luckorna målade i en mörk blå färg (typ dalablått) och "speglen" i luckan är målade i en ljusare blå färg. Insidan av luckorna är omålade, antar att det är furuluckor.
Jag hade tänkt att helmåla luckorna i en ljus grå linoljefärg, någon har rekomenderat att blanda ut vit med grön umbra.
Men kan detta resultat bli bra?? Eftersom luckorna är så mörka så måste man ju nästan grundmåla dem vita först, för annars blir de väl inte ljusgrå??
Jag vill inte gärna göra mig av med luckorna eftersom de är relativt gamla, och väldigt breda och fina. Jag har alltså bara en lucka över ett helt skåp och inte 2 luckor som man brukar ha.
Kan någon hjälpa mig??

Jag undrar också vad man ska ha för pensel i sådana fall för att få en jämn och slät yta utan rinningar och penseldrag.

Tack på förhand!
 
Ett alternativ är förstås att ta bort den gamla färgen. Det gjorde jag när jag målade om ett knallgrönt skåp. Det kan du göra med färgborttagningsmedel (Bums) eller med IR-värmare/värmepistol. Jag skulle nog rekommendera det... Annars kanske det skulle kunna funka med Engwall & Claessons slipgrund, Slipgrund V? Den är väldigt täckande.
 
När man använder färgborttagningsmedel, förstör man inte träet då? Jag menar..man måste väl slita ganska hårt för att få bort gammal färg?
 
Man penslar på färgborttagningsmedlet som är ett lösningsmedel (jag har använt Alcro bums). Färgen löser upp sig och kan skrapas bort ganska enkelt. Jag har till exempel använt det för att lösa upp enskilda färgskikt för att komma åt färgskikten under. Det innebär ju dock att man får en del farligt avfall och man måste bära skyddshandskar eftersom det irriterar huden. Man förstör inte träet, men att använda en IR-värmare är nog allra skonsammast.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.