Hej

återställer ett hus i skärgården (västkusten) och målar med linoljefärg. Tagit längre tid att skrapa, så står nu med en vägg nästan färdigskrapad. Trä som skrapats under året har börjat få en grå ton som vissa säger man inte skall måla på.

Gärna råd om man skall försöka skrapa färdigt och grundmåla nu i slutet av september eller bättre att vänta till i maj och slipa lite med sandpapper på den gråa ytan? Bedömer trä som är gammalt i bra skick.

Per
 
  • Fönsterinstallation i äldre trävägg med byggnadsställning och nytt grönt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ställning framför en sliten träfasad med ett grönmålat fönster under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
det går bra men blir tungjobbat i kyla (plusgrader) och "torktiden" blir längre
Har målat lite småytor vid 10 plus och det gick bra men jag är lider av kylan så jag skulle vänta till våren
 
  • Gilla
Silfveroxel
  • Laddar…
Silfveroxel Silfveroxel skrev:
Hej

återställer ett hus i skärgården (västkusten) och målar med linoljefärg. Tagit längre tid att skrapa, så står nu med en vägg nästan färdigskrapad. Trä som skrapats under året har börjat få en grå ton som vissa säger man inte skall måla på.


Gärna råd om man skall försöka skrapa färdigt och grundmåla nu i slutet av september eller bättre att vänta till i maj och slipa lite med sandpapper på den gråa ytan? Bedömer trä som är gammalt i bra skick.

Per
hsd hsd skrev:
det går bra men blir tungjobbat i kyla (plusgrader) och "torktiden" blir längre
Har målat lite småytor vid 10 plus och det gick bra men jag är lider av kylan så jag skulle vänta till våren
hsd hsd skrev:
det går bra men blir tungjobbat i kyla (plusgrader) och "torktiden" blir längre
Har målat lite småytor vid 10 plus och det gick bra men jag är lider av kylan så jag skulle vänta till våren
Om du vill få rent från svartmögel och gråträ kolla in Ecoblast sida, använder sand och kalk https://ecoblastvast.se/. instagram ecoblastvast
 
Tack
 
K
O Olles hörna skrev:
Om du vill få rent från svartmögel och gråträ kolla in Ecoblast sida, använder sand och kalk [länk]. instagram ecoblastvast
Nog för att tips är bra, men att i sitt första inlägg göra reklam för sitt eget bolag är väl ändå lite magstarkt kan jag tycka. Speciellt utan annan motivering eller utförligare beskrivning om varför just det tipset är bra.
 
  • Gilla
Trallalaaa och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle strukit än gång med en utspädd blandning för att skydda trä och eventuella spikar som kommit fram och blivit oskyddade vid skrapning. Börjar spikarna rosta får du lätt genomslag. Lätt grånad kommer jätte fort och är inget problem att måla över till skillnad från när uv ljuset luckrat upp ytan på trät (tänk drivved)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
hsd
Spikskallar och andra järndetaljer bör målas på med blymönja , eller liknande
Dock brukar de flesta spik vara varmgalvad så de klarar sig
 
Kan inte säga att det här är rätt sätt (tvivlar på att det bara finns ett rätt sätt) men vi var i samma situation förra året och vi strök med linolja och balsamterpentin 50/50 i september och målade nu i sommar. Faktum är att vi hann inte allt nu heller så får måla mer till våren.
 
hsd hsd skrev:
Spikskallar och andra järndetaljer bör målas på med blymönja , eller liknande
Dock brukar de flesta spik vara varmgalvad så de klarar sig
hsd hsd skrev:
Spikskallar och andra järndetaljer bör målas på med blymönja , eller liknande
Dock brukar de flesta spik vara varmgalvad så de klarar sig
Ja min erfarenhet av spikskallar på västkusten är att de rostar speciellt på äldre hus (som i TS fall) som är byggda innan man började använda galvad spik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.