Vi har tapetserat ett rum med tapeten "återställaren", som har funktionen att jämna ut (under det består väggarnas ytskikt av kalkputs, som inte är perfekt jämn överallt). Tanken är nu att måla ovanpå detta. Vi har sedan länge funderat på att blanda vår egen äggoljetempera och måla med, men nu när det drar ihop sig så blir man lite nervös och undrar hur det funkar - tänk om det blir konstigt?

Är det någon här som har erfarenhet av att måla med äggoljetempera på "återställaren"? Eller av att måla på återställaren över huvud taget? Eller av att måla med egenblandat äggoljetempera på väggar? Alla erfarenheter är välkomna! :)
 
Återställaren är non-woven (vad nu det är :) ) och innehåller en viss mängd (10%?) glasfiber. Den ganska tjock, kanske ett par mm. Ocj jag tror inte ev rester av gammal tapet som suttit direkt på putsen (japp!) under skulle lyckas tränga igenom den...

Ang äggoljetempera och så: Vi tänkte eventuellt vara liiite fuskiga och använda kostnärsfärg på tub som "brytfärg" istället för ren torroigment - det känns som ett säkrare kort när man är nybörjare. Hur mycket färg på tub kan man räkna med att det gåt åt? (Mellan tummen och pekfingret.) Det är ett ganska litet rum... 7-8 m[sup]2[/sup].
 
Om du bor i närheten av Malmö finns det en färgbutik som engagerat säljer denna typ av färg. Finns säkert flera uppåt landet - även om de är ganska sällsynta.
 
harrys: Japp, det är Clas Ohlsson vi tänkt handla på. Betydligt billigare än att köpa konstnärsfärgen i en färgaffär, och jag tror nog det är ungefär samma kvalitet, eller?

yonna: Vad för typ av färg menar du? Vi tänkte som sagt var blanda vår egen färg... Men tips på bra färgaffärer är ändå välkomna, de kan ju komma till nytta en annan gång :) I Malmö känner jag till... vad heter de, Kullahus färg?!? eller nåt sånt. Davidshallstorg, tror jag det ligger på. Är det den du menar? Jag vet inte med mig att jag sett äggoljetemperasaker där. Sedan finns det ju alla möjliga affärer som säljer linoljefärg och annat, både i Malmö och i andra små hålor i Skåne ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.