Hur har ni gjort/hur gör man för bästa resultat?
Vilken typ av färg?
Rolla eller sprutmåla? Om sprutmåla, vilken pistol ska man köpa? Luft eller el?
 
Slätstryka med pensel känns väl som det bästa. Du skriver inte vad som är i mdf iofs. Kanske du får slipa mellan strykningarna.
 
sorry, tänkte göra ett par fönsterbrädor och kanske ett par garderobsdörrar. Kan man få en helt slät yta om man rollar? Skulle dock vilja prova på att sprutmåla men då vill jag använda rätt prylar, så några tips hade varit trevligt. Vilket är bäst när man sågar i mdf (bäst resultat) cirkelsåg eller sticksåg? andra tips när det gäller att jobba med mdf tas gärna emot... tackar!
 
Helt klart cirkelsåg. MDF är ett av de mest lättjobbade materialen. Men om du ska bli nöjd med målningsresultatet skulle jag rekomendera att lämna in dom fördiga bitarna till en lackeringsverkstad.
Ett till tips är att för en billig penning får du bitarna tillkapade i rätt mått på brädgården. Sen kan du fräsa eller fasa kanter etc bäst du vill.
Om du väljer att kapa till bitarna själv, rekomenderar jag festools sänksåg med tillhörande skena. Väl värt sina pengar om man ämnar att använda den till flera objekt. Ett oslagbart verktyg i lådan.
Lycka till.
 
anra skrev:
Hur har ni gjort/hur gör man för bästa resultat?
Vilken typ av färg?
Rolla eller sprutmåla? Om sprutmåla, vilken pistol ska man köpa? Luft eller el?
Min erfarenhet:
- oljefärg ger bättre/jämnare yta än vattenbaserad
- rolla blir helt ok .. och väl ett måste om det är lite större ytor. Men har man möjlighet att lite enkelt sprutmåla så äre väl bäst o snabbast!
 
Jag har målat med skumgummiroller och gillar resultatet.
Använt oljebaserad lackfärg...
 
tackar för era svar... ang. sänksåg...det finns ju fler som tillverkar sänksågar idag...är festools såå mkt bättre eller kan man nöja sig med en dewalt eller makita?
 
Både dewalt och makita är ju bra proffsmärken. Jag har aldrig prövat varken eller. Men jag skulle nog våga rekomendera båda två på gamla meriter.

Jag skulle som sagt aldrig byta min festool. Men då använder jag den dagligen i yrket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.