Bygger ett välvt tak som jag ska måla med vanlig takfärg.
I nuläget har jag spikat upp råspont för att få rätt krökning, härnäst tänkte jag sätta upp en böjbar OSB-skiva ända tills jag såg hur dyra de är. Borde väl fungera med en vanlig 3.2mm masonitskiva? Det kommer att krävas två stycken med en skarv emellan, tips för hur jag fixa skarven så att det inte spricker upp?
 
Masonit funkar ypperligt till sådana här projekt där det ska böjas, trixet är givetvis att få skarvarna sprickfria. Jag har alltid sett till att limma hela skivan så att det blir så stumt som möjligt, och vara extra noga med limningen runt skarven, och har aldrig haft några problem med sprickor i efterhand.
Ett alternativ som är lite omständigare är att bygga upp välvningen med gipsskiva som man knäcker i ca 5 cm breda remsor (med pappen hel på ena sidan), och sedan spacklar/vävar innan målning. Det blir dock en del spackling för att få det snyggt och eftersom det är ett tak kan jag tänka mig att det blir lite trixigt att få upp gipsen, själv har jag har bara provat gips metoden på väggar.
Hur stort är taket, är det ett brett valv eller är det ett större tak där det blir många skarvar?
 
Tack för svar. Jag antar att du lägger något sorts elastiskt spackel i skarven också? Eller hur gör du där?
Det är en fönsterkupa som är välvd. Sticker ut ca 2m och välvningen är ca 1,7m lång.
 
Nja, limmar man ordentligt, så fyller limmet ut skarven.Har därför aldrig spacklat en sådan skarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.