Hej
Byggde ett lusthus i höstas som ska färdigställas i år. Ska man använda utomhusfärg eller går det med vanlig färg för inomhusbruk när vi målar inne i lusthuset? Ingen permanent uppvärmning utan bara lite värme för att tidigarelägga våren och förlänga hösten. Vintertid kommer huset användas mkt sparsamt.
 
Det beror på vad du menar med utomhusfärg och hur den är konstruerad. Brädor som målas med akrylatfärg ska inte målas på alla sidor. Då kan inte eventuell fukt torka ut och träet ruttnar innanför färgen.
 
useless useless skrev:
Det beror på vad du menar med utomhusfärg och hur den är konstruerad. Brädor som målas med akrylatfärg ska inte målas på alla sidor. Då kan inte eventuell fukt torka ut och träet ruttnar innanför färgen.
På utsidan av lusthuset har vi målat med Demidekk Ultimate (tror jag den heter). Vi hade tänkt måla med en lasyrfärg på insidan för att bevara trästrukturen. Förslag på färg mottages tacksamt.
 
Någon som kan hjälpa mig med detta problem???
 
Sangris Sangris skrev:
Någon som kan hjälpa mig med detta problem???
Fick du några bra tips om vad man ska måla ett lusthus invändigt med - Jag fick tips om att använda utomhuslasyr på insidan. Är det lika illa som att använda utomhusfärg som t ex oljeakrylat? Kan man till exempel använda Demidekk på utsidan av fönstren och utomhuslasyr på insidan? Eller är det lika illa att använda lasyr som som oljeakrylat?
 
H Helena 73 skrev:
Fick du några bra tips om vad man ska måla ett lusthus invändigt med - Jag fick tips om att använda utomhuslasyr på insidan. Är det lika illa som att använda utomhusfärg som t ex oljeakrylat? Kan man till exempel använda Demidekk på utsidan av fönstren och utomhuslasyr på insidan? Eller är det lika illa att använda lasyr som som oljeakrylat?
Jag kontaktade en målarfirma. Jag målade invändigt med innomhuslasyr på väggar och tak. "stolparna" i hörnen och dörr- och fönsterkarmarna målade jag med vit täckfärg.
 
Oj, Jag läste visst ditt senaste mail före detta. Tack än en gång för tips om inomhuslasyr - och ventilerna - en upptill och en nedtill!
 
H Helena 73 skrev:
Oj, Jag läste visst ditt senaste mail före detta. Tack än en gång för tips om inomhuslasyr - och ventilerna - en upptill och en nedtill!
Haha... jag gjorde samma sak nu... läste ditt andra inlägg först... Blev fundersam för jag hade för mig att jag skrev vad jag målade invändigt med för färg... Så tossigt det kan bli ibland.
Lycka till med ditt lusthus!
 
Tack - håller just på med fönsterna utvändigt... petgöra men jag har sommaren på mig! - Hahaha! Tack för tips och snabb trevlig respons! Önskar dig en fin sommar!
 
Sangris Sangris skrev:
Jag kontaktade en målarfirma. Jag målade invändigt med innomhuslasyr på väggar och tak. "stolparna" i hörnen och dörr- och fönsterkarmarna målade jag med vit täckfärg.
Vit täckförg för inomhusmålning?
 
Lillkerstin Lillkerstin skrev:
Vit täckförg för inomhusmålning?
Ja. Sådan färg som man målar fönster och dörrar inomhus med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.