Har ett gammalt hus från slutet av 1800-talet. Huset har använts som pensionat och genomgått ett antal renoveringar genom åren. Idag har vi kollat statusen på innertaket. Jag har två rum på 25 kvm vardera som ska bli kök och vardagsrum. Köksdelen hade nersänkt lockpanel, träfiberplatta, förstört pappspänt tak och under det en mörk pärlspont. Ser nästan fernissad ut, men jag är osäker på det. Vad annars kan det vara? Bets? Hur ska jag göra om jag vill linoljemåla det ljusare: tvätta? slipa? ingenting?

Tack på förhand!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att slipa en pärlspont ger nog inget gott resultat. I vart fall inte om man tänker sig att man ska slipa bort den gamla ytbehandlingen.

Som jag har lärt mig så fäster linoljefärg på nästan alla underlag. Om det inte flagnar eller att utan på nåt annat sätt är dålig så skulle jag tvätta och lite lätt rugga upp ytan innan jag målade.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser rummet bredvid ut, några ställen med små flagor (där det ser bränt ut) ser ut som linoljefärg. Där antar jag att det bara är att måla.
I det mörkbruna taket kan jag inte gissa vad det är för nåt. Vill inte råka ut för någon kemisk reaktion i efterhand som gör jobbet förstört. Ingen mer som har förslag?
 
På det andra taket borde det vara bara att måla. Skrapa bort lös färg först bara.
 
Jag tror att det första taket kan vara fernissat och då funkar det bra att måla med linoljefärg på det. Du bör tvätta båda taken med målartvätt så du får bort smuts och fett samt skrapa bort löst. Sen kan du måla.
 
  • Gilla
sekelskifteshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.