På 80-talet målade min pappa fönster och dörrar med svart tjärfärg. Det har inte blivit underhållet på länge och färgen i söderläge är nästan helt borta från fönstren. Dörren som vetter åt norr har dock mycket färg kvar.

Jag har läst att man inte kan måla på tjära för att det blöder igenom, men vill verkligen byta till ockragula bågar med vit karm och måla med linolja.

Jag tycker ju att det borde kunna gå med fönstrena iallafall, tänkte kanske att jag kan lägga ett lager shellack på också.

Någon som provat?

Vad tror ni om att först skrapa och sandpappra fönstren så gott det går, sedan stryka dem med rå kallpressad linolja, sen kitta om och lägga shellack där det fortförande är synlig färg kvar. Eller shellack på hela bågen? Sedan linoljefärg i gulockra.

Tror ni att det är lönt att försöka med dörren om man shellackerar hela först? Jag kan tänka mig att acceptera att dörren förblir svart, men det vore verkligen ett lyft för huset om den blev gulockra istället.

En bild på fönstren, en bild på dörren.
 
  • Slitet fönster med avskavd svart tjärfärg i söderläge, märken av väder och vind syns tydligt på träkonstruktionen. Grön växtlighet speglad i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart målad ytterdörr i träpanel med synliga spikhuvuden och tecken på väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan alltid börja med halvolja och linoljekitt till rutorna, om det sen fungerar med linoljefärg på din tjärfärg vet jag inte men det är ju synd att låta fönstren förfalla helt.
 
F fribygg skrev:
Du kan alltid börja med halvolja och linoljekitt till rutorna, om det sen fungerar med linoljefärg på din tjärfärg vet jag inte men det är ju synd att låta fönstren förfalla helt.
Ja, det är inte tanken att jag ska låta dem förfalla helt. Det har de gjort längre nog som du kan se av bilderna.

Jag vill dock inte gärna måla med svart tjärfärg igen, därför ställde jag frågan om någon vet om det fungerar att spärra tjära med shellack. Och kanske även om shellack på rå kallpressad linolja funkar bra.

Det ska kittas med linoljekitt.
 
Fönstren har ju ett akut underhållsbehov, dörren kan du ta ett annat år om det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.