Jag ska måla lister med linoljefärg men har ingen lust att släpa in dem och plasta in halva huset. I stället tänkte jag måla dem i ett ouppvärmt uthus. Är det något problem?
 
sant, lååååååååång torktid
 
Torktiden blir fram tills det blir varmt igen.
Tips är att värma upp uthuset om det är litet och sätta upp tältet och sedan värma om det är ett stort uthus
 
är uthuset varmt 15-20 grader så torkar det som vilken sommardag som helst.
oljefärg tar alltid långre tid för torkning minst 6-8 timmar och ibland genomtorr på över 12 timmar
 
Det borde väl inte ta mer än en-två veckor att få det dammtorrt så det går att ta in grejorna? Tar det tre veckor så gör det inget. Fast jag tror inte att det kommer att ta så mycket längre tid ändå. Luftväxlingen kompenserar nog för temperaturen. Dessutom har jag en del zinkvitt i färgen och då torkar den snabbare.

Vad jag snarare funderar på är om det kan uppstå någon märklig krympning eller så om frosten nyper till under torkningen. Fukt kan ju göra ytan gråflammig, men det gäller väl om vatten kondenserar på ytan, under tak borde det väl inte vara några problem.

För övrigt har jag rätt stor erfarenhet av linoljefärg under normala omständigheter, så att den torkar sakta är jag bekant med.
 
Förslag: Kupévärmare under målningen samt lite då och då efteråt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.