Jag håller på att renovera en lägenhet som är byggd -48, väggarna är en blandning av tegel+putsad samt ett par kloasong (reveterad) väggar. Vissa av väggarna (de reveterade) har putsen som vi tror är kalkcementputs, fallit sönder en del på några ställen (främst i hörnen) så vi har funderat på lösningar som kan armera lite.

Det vi tänkt just nu är att använda målarfilt(väv) för att få till en slät yta och lite armering. Min förhoppning är att slippa bredspackla allt och bara fylla igen hålen och de värsta skrapmärkena (som synes på bilderna) och sedan slänga på filten och måla.

Tydligen ska dessa putsade väggarna behöva andas, så min huvudfråga med detta långa inlägg är om det fungerar att limma upp målarfilten med vanligt vävlim, och om det funkar att spackla över hål och ojämnheter för att sedan slänga upp filten?
 
  • IMG_0258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0262.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att eftersom det är en vägg där man inte gärna vill få instängd funkt så kanske målning med sandkalk är ett bra alternativ. http://www.malarkalk.se/sv/product/9/Sandkalk
Finns både vitt och pigmenterad. Eller någon annan av de genomsläppliga putsfärger som finns hos samma firma?
 
Sommartorparn skrev:
Jag tänker att eftersom det är en vägg där man inte gärna vill få instängd funkt så kanske målning med sandkalk är ett bra alternativ. [länk]
Finns både vitt och pigmenterad. Eller någon annan av de genomsläppliga putsfärger som finns hos samma firma?
Det var nåt nytt, får jag ta och undersöka närmare :) Ett annat alternativ som dykt upp är linoljebaserad färg, men den stora frågan kvarstår - vad kan man limma upp målarfilten med som andas?

Egentligen är det mest ytterväggarna vi är lite oroliga för med fukten, men givetvis ska vi låta de andas..
 
Det jag inte riktigt förstår är varför ni ska limma upp en målarfilt. Tycker den putsade ytan ser fin ut som den är. Små skador i putsen borde ni själva kunna laga.

Ska du sedan måla med någon genomsläpplig putsfärg såsom sandkalk kc-färg eller kalkfärg, så ska det inte finnas någon målarfilt på väggen.

Det mest tidstypiska från den tiden är väl annars att man hade tapeter. Att använda vanliga papperstapeter med vanligt vattenlösligt tapetlim borde väl gå?

Vill du klistra upp något på väggen så kan du ju använda upp lump-papp (kvadratiska ark) som du limmar upp med vanligt vattenlösligt tapetklister. Sedan kan du måla äggoljetempera på det.
 
Sommartorparn skrev:
Det jag inte riktigt förstår är varför ni ska limma upp en målarfilt. Tycker den putsade ytan ser fin ut som den är. Små skador i putsen borde ni själva kunna laga.

Ska du sedan måla med någon genomsläpplig putsfärg såsom sandkalk kc-färg eller kalkfärg, så ska det inte finnas någon målarfilt på väggen.

Det mest tidstypiska från den tiden är väl annars att man hade tapeter. Att använda vanliga papperstapeter med vanligt vattenlösligt tapetlim borde väl gå?

Vill du klistra upp något på väggen så kan du ju använda upp lump-papp (kvadratiska ark) som du limmar upp med vanligt vattenlösligt tapetklister. Sedan kan du måla äggoljetempera på det.
Jo lagningen är inga problem, den har jag hållit på med från och till ett tag nu när jag inte lagat andra stora hål i väggarna. Målarfilten var tanken att den ska armera de annars (tycker vi) rätt svaga kloasong-väggarna. Hade tänkt måla allting vitt för enkelhetens skull (med någon silikat/oljefärg), lägenheten är rätt mörk i sig så det gör nog en hel del att ha allting vitt.
 
OK då förstår jag problemet bättre.

Jag har inget svar på din fråga angående vilket lim som bör användas. Kanske någon annan kan?

Funkar silikatfärg verkligen på denna duken? Kan själv ingen erfarenhet, utan det är mest en undran.
 
Nä det är möjligt man måste köra färg speciellt för KC-puts.. taket är jag fundersam vad de faktiskt målat med, för det har släppt rätt friskt och frasats sönder i kanterna efter jag slitit ner tapeterna som suttit sen 68..
 
Återupplivar min tråd en aning,

tänkte se om någon har koll på vilket lim man kan slänga upp målarfilt på kalkcementputsade innerväggar med? Eftersom det är ytterväggar de flesta av de så behöver limmet/filten andas såvitt jag förstått det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.