Har en lägenhet som tydligen målats med limfärg. Taket har spruckit på några ställen och gissar att det målats om för gisningsvis 20 år sedan.

Vad händer om jag bara spacklar till och målar alternativt patenterar med oljefärg innan.

Någon som har nån idé.
 
Du menar att du har en lim färg i botten, sen att det målats om ovanpå limfärgen, som i sin tur spruckit? Du blir ju illa tvungen att skrapa upp sprickor och se hur det ser ut under, limfärg måste tvättas ner för att något ska fästa på det. I ditt fall vet jag ju inte i vilken utsträckning det har spruckit, handlar det om mindre ställen går det möjligtvis att tvätta ner endast det som skrapats, spackla, måla, och hoppas på det bästa.
 
Jag har svårt att tro att alla genomgår den "riktiga" processen med att tvätta ner eller sätter upp microlit i en hel lägenhet. Är det inte så att dom flesta bara spacklar på och oftast går det bra?

någon som har erfarenhet?
 
Hej!

Har gjort en hel del limfärgstak på jobbet, och en snabblösning kan vara att skrapa ner synliga sprickor och stärka kanterna med oljefärg på sprayburk. Sedan spackel och målning på det. Det finns dock ingen garanti för att taket blir bra, då det kan dyka upp nya sprickor efter målning. Därför brukar vi oftast riva ned hela taket(om det är många sprickor), och det med hjälp av våtrumslim som man lägger på tjockt i taket med roller och sedan inplastning över natten. Dagen därpå är det oftast så enkelt att skära med cutterkniv runt hela taket och dra till, så ligger allt på golvet i ett svep.

Om jag dock bara hade några småsprickor i taket hade jag gjort den första behandlingen jag nämnde.
 
Hosof skrev:
Hej!

Har gjort en hel del limfärgstak på jobbet, och en snabblösning kan vara att skrapa ner synliga sprickor och stärka kanterna med oljefärg på sprayburk. Sedan spackel och målning på det. Det finns dock ingen garanti för att taket blir bra, då det kan dyka upp nya sprickor efter målning. Därför brukar vi oftast riva ned hela taket(om det är många sprickor), och det med hjälp av våtrumslim som man lägger på tjockt i taket med roller och sedan inplastning över natten. Dagen därpå är det oftast så enkelt att skära med cutterkniv runt hela taket och dra till, så ligger allt på golvet i ett svep.

Om jag dock bara hade några småsprickor i taket hade jag gjort den första behandlingen jag nämnde.
Speciell anledning till just våtrumslimmet? Vad gör ni efter att allt är nedtaget? Tvättar? Oljegrund?
 
I vardagsrummet är det en "spricka" som går längs hela taket. Överiga rum har det börja flagnat lite runt kanterna.

Jag tänkte försöka att skrapa bort allt löst. Patentera med oljefärg, spackla och sen måla med takfärg. Har någon uppfattning om sprickor uppstår eller att färgen börjar flagna sker omgående eller om det kan ske efter några månader?
 
Okej, låter vettigt.

Det är svårt att sia om. Det kan ta allt från en timme efter att takfärgen har torkat till flera år. Var verkligen noga vid nedskrapningen och med oljefärgen så ska det nog förhoppningsvis gå bra.

Lycka till!
 
Martin321 skrev:
Speciell anledning till just våtrumslimmet? Vad gör ni efter att allt är nedtaget? Tvättar? Oljegrund?
Våtrumslim används då det tydligen fäster bäst på underlaget och plasten, och för att det påverkar limfärgen så att det släpper från taket på bästa sätt.

Borstning med en rejäl borste, patenteringsfärg(finns både i olja och vattenspädbar), bredspackling(om så behövs) oftast ggr2, målning ggr 2.
 
Limfärg som är övermålad med fel färg gång på gång orkar inte bära tyngden och släpper.

Har skrapat ner några tak, för mig hjälpte en tapetbortagare mycket. En sån som ångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.