Nu är vi i renoveringstagen igen, och hallen har fått sig en omgång. Vi har plockat bort sjögrästapeter, masonitskivor med träimitation, korkoplast, åttiotalstapeter med struktur, och sist men inte minst - rivit bort det sänkta taket av furuplank. Inunder dök det upp ett limfärgat tak, från när huset byggdes (1959, alltså inte jättegammalt men jag kämpar med näbbar och klor för att få behålla de tidstypiska detaljerna som maken gärna skulle slänga i närmaste container, så jag känner mig lite mer hemma i detta forum än i de övriga....:p). Iallafall, limtaket är nedskurat, det var nedsmutsat av de forna rökarna i lägenheten och var bortom räddning på grund av alla hål som gjorts när man satte upp det sänkta taket, för övrigt satt det fast riktigt bra. Jag fick med mig maken på att måla med limfärg på nytt, och oj vilken snygg takfärg! Snyggaste av alla vi använt i denna lägenhet och föregående, den använder jag gärna igen. Alltså, om vi bara lyckas lösa ett litet problem:

Vi spacklade rätt mycket i betongen, eftersom det var stora hål efter det sänkta taket. All denna spackling syns igenom, inte i färg utan genom att det är blanka partier just där. Hur skulle vi ha gjort för att undvika detta? Bredspacklat hela taket för att få samma glans överallt (helst inte, de matta partierna där färgen ligger mot betongen är råsnygga), använt någon annan sorts spackel, grundat med minimjölk??? Kan jag lösa detta nu (med nytt lager limfärg kanske?), så att maken inte fortsätter vara skeptisk till mina ideér (han ska bort i veckan, och det vore ju fint om jag kunde ordna det under den tiden) ? Någon som har något tips?
 
Laga lika med lika?
 
Och med det menar du... att jag ska måla ett lager till, eller att jag ska tvätta ner taket igen och spackla med tjock limfärg, sedan måla med tunn, eller att jag ska bredspackla över alltihop och låtsas att det är den korrekta färgen? Eller gifta om mig med en byggnadsvårdsintresserad limfärgsfanatiker?


(Sorry, jag är lite trött. Vi har jobbat järnet en vecka, och imorgon slutar min semester. Lika trött i huvudet som i kroppen just nu. )
 
Redigerat:
MEd det menar jag att det bästa vore om du från början hade putsat hålen med cementbruk och inte spaclat, men eftersom gjort är gjort skulle jag ta bort de spacklade områdena och putsa istället om den limfärgsmålade betongen är så "råsnygg". Det är ofta bra att laga lika med lika. Är den inte så råsnygg så kan man ju välja att tex bredspakla allt istället så du får en slät yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.