Hej
Har två trärena nya Leksandsdörrar modell RTD med blästrade romber.
Skall först olja in dem i Jotun visir olja.
Men vad skall man sedan ha för färg? På Leksandsdörren hemsida skriver de om lasyr och inte täckfärg för det kan spricka vid romberna .
Jotun rekomenderar deras ultimate fönster och dörr färg men vad jag kan se så är den täckande.

Skulle gärna vilja ha de åt det matta hållet.
 
A angelikaj skrev:
Hej
Har två trärena nya Leksandsdörrar modell RTD med blästrade romber.
Skall först olja in dem i Jotun visir olja.
Men vad skall man sedan ha för färg? På Leksandsdörren hemsida skriver de om lasyr och inte täckfärg för det kan spricka vid romberna .
Jotun rekomenderar deras ultimate fönster och dörr färg men vad jag kan se så är den täckande.

Skulle gärna vilja ha de åt det matta hållet.

Jag hade använt linoljefärg från tex Ottosson.
 
  • Gilla
angelikaj
  • Laddar…
K K-S-L skrev:
Jag hade använt linoljefärg från tex Ottosson.
Ja, det kanske var ett bra förslag.
Var det till en omålad Leksandsdörr? Blir den matt eller blank?
Nu har vi redan köpt täcklasyr som de rekomenderade så vi får prova oss fram
 
A angelikaj skrev:
Ja, det kanske var ett bra förslag.
Var det till en omålad Leksandsdörr? Blir den matt eller blank?
Nu har vi redan köpt täcklasyr som de rekomenderade så vi får prova oss fram

Använder deras linoljefärg till allt utvändigt trä, fönster, vindskivor osv. Även plåt. Just detta var till en målad Leksandsdörr. Ruggade ytan och tvättade med målartvätt och sen linoljefärg från Ottosson i tre tunna strykningar. Resultatet blev mycket bra så kan starkt rekommenderas. Linoljefärgen blir matt och mattas av ytterligare med tiden. Skulle du tycka att den är för matt efter ett par år tar du bara en trasa med linolja och smörjer in den så ser den nymålad ut igen.

Just linoljefärg i tunna strykningar borde passa er dörr då jag antar att ni vill att profilen på romberna ska synas utan massa kladdig färg.

Hade jag varit du hade jag köpt en liten burk från Ottosson (65kr) och provat på en del av dörren för att se. Har du inte målat med linoljefärg tidigare finns det massa tips och info på nätet.
 
Undrar om du målade din dörr och resultatet blev bra? Är i samma sits, har ett Leksands sidoljus som är laserad med vattenbaserad lasyr. Sedan har jag beställt en ny Leksandsdörr obhendlad dörr.

Pratade med Leksandsdörren de rekeommenderade att man skulle måla med Tinnova VX 2 in 1. Har googlat och känner mig osäker till färgen. Linoljefärg känns trevligare KSL, hur håller det? Känns trevligare om träet syns mer än att använda en helt täckande färg.
 
L LBviking skrev:
Undrar om du målade din dörr och resultatet blev bra? Är i samma sits, har ett Leksands sidoljus som är laserad med vattenbaserad lasyr. Sedan har jag beställt en ny Leksandsdörr obhendlad dörr.

Pratade med Leksandsdörren de rekeommenderade att man skulle måla med Tinnova VX 2 in 1. Har googlat och känner mig osäker till färgen. Linoljefärg känns trevligare KSL, hur håller det? Känns trevligare om träet syns mer än att använda en helt täckande färg.
Vi änvände DEMIDEKK Ultimate fönster och det blev bra då vi vill ha en matt yta. Solsidan får vi göra om oftare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.