Hej har ett lackat furutak i köket och vill måla det vitt för att få det ljusare. Kan man måla direkt på det lackade furutaket och fäster färgen på lacken? Hur går man tillväga, grundmåla? Vilka soreters färg rekommenderas osv...

Tack på förhand
 
Det går alldeles utmärkt. Tvätta först av taket med målartvätt. "Dutta" sedan schellack (kvistlack) på alla kvistarna. Dessa har nämligen en tendens att blöda igenom oavsett hur gammal panelen är. Gundmåla en gång med en grundfärg för snickerier inomhus. Därefter brukar det räcka med två lager lackfärg. Ni kan välja mellan olika glanser på lackfärgen. Det vanligaste är en halvblank, men det är ju en smaksak. Ni kan även välja mellan vattenbaserad och oljebaserad. Den vattenbaserade gulnar inte, avger inte någon stark doft och sedan är det enkelt att rengöra verktygen med vatten. Den oljebaserade luktar en del när den torkar, eftersom det är lacknafta som avdunstar, med åren kan den gulna något, men den flyter ut bättre än den vattenbaserade. Väljer ni det vattenbaserade allternativet så var noga att använda en pensel med syntetborst eller blandborst, då får ni en snygg yta. Naturborst sväller av vattnet i färgen och då kan det bli ränder i färgen. Priset för vattenbaserad eller oljebaserad lackfärg brukar vara det samma. 1 liter täcker ca 8 kvm.
 
  • Gilla
bjornlindelof och 5 till
  • Laddar…
Tack för snabbt och utförligt svar...nu är det bara att sätta igång :)
 
Det finns också en möjlighet att lasera taket så att det blir ljusare med en färg somheter Tripp Trapp. Man kan välja mellan vit eller extravit. Fördelen med det är att det räcker med en målning och man slipper kvistlacken. Det blir ju ljusare men är det vitt vitt ni vill ha så är det ju bättre att måla heltäckande.
 
bitte skrev:
Det finns också en möjlighet att lasera taket så att det blir ljusare med en färg somheter Tripp Trapp. Man kan välja mellan vit eller extravit. Fördelen med det är att det räcker med en målning och man slipper kvistlacken. Det blir ju ljusare men är det vitt vitt ni vill ha så är det ju bättre att måla heltäckande.

Jag har också hört talas om det, hur ljust blir det? Har du någon länk till bild eller så?
 
kalle_b skrev:
[quote author=bitte link=1148204514/0#3 date=1148277417]Det finns också en möjlighet att lasera taket så att det blir ljusare med en färg somheter Tripp Trapp. Man kan välja mellan vit eller extravit. Fördelen med det är att det räcker med en målning och man slipper kvistlacken. Det blir ju ljusare men är det vitt vitt ni vill ha så är det ju bättre att måla heltäckande.

Jag har också hört talas om det, hur ljust blir det? Har du någon länk till bild eller så?[/quote]

Hej!
Tripp Trapp har jag inte hört talas om, men vi har använt en vittonad panellack (20) från Beckers. 30 IMP.W/L står det på burken (jag tror att det har att göra med hur mycket vitt pigment dom har tillsatt i den annars färglösa panellacken).
Halvmatt och vattenburen verkar den också vara enligt etiketten. Vi är jättenöjda med resultatet - så här blev det (före - efter):
 
  • lasering_av_tak_adobe_1148286847blogg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pimpim2018
  • Laddar…
Jag tycker att Trip Traps panelbets är en fantastisk produkt! Den vita ger inte så mycket färg, men en eller två strykningar med den extravita ger ett fint resultat. Den är mer lättstruken än en panellack och på olackat trä dricker den in snyggare. Det är alltid svårt när man vill ljusa upp ett gulnat tak, det är lätt att man får dubbelstrykningar och just när det gäller det så är det lättare att få det jämt med Trip Trap. Men som ni ser på fotot i inlägget ovanför så går det ju med panellack också! Och, ja det som står på burken är antal impulser vit brytfärg per liter. Men impulserna och styrkan hos pigmenten varierar mellan olika tillverkare.
 
  • Gilla
scanmar och 1 till
  • Laddar…
Jag har i dagarna varit runt på flera olika ställen och talat om panel (gulnad 35 år gammal) målning och trip trap, vilken jag nyligen läst om i vi i villa. Svaren jag fått är att trip trap och en panellack med vitt pigment bygger på samma princip. Panellacken ger dock fler möjligheter, med olika glans och olika mycket pigment. Panellacken kostar ungefär en tredjedel av triptrap. Informationen gavs av en affär som säljer triptrap.
Vill man täckmåla panel finns olika glanser att välja mellan. Enligt försäljare för Jotun gav en vattenbaserad vit "knäckt" till äggskal en bättre vit än en "vit" när de gjort en test och jämfört resultatet efter två år.
Tydligen "blöder" kvistarna i all evinnerlighet, så kvistarna bör behandlas innan.
Lycka till
 
Så mycket bra info för mig också som har planer på att måla taken i alla rum på övervåningen! Hade tänkt mig Tripp Trappen - vad kostar den egentligen?

Om man målar med den behöver man väl inte kvistlacken?
 
Kvistar blöder igenom både täckande färg, panellack med pigment och vad jag förmodar triptrap. Är det så att man vill ha ett laserat intryck i taket och väljer panellack eller triptrap så kanske man inte stör sig så mycket på att kvisterna blöder och man kan då välja att inte förbehandla dem.
Jag har för mig att triptrap kostade 900 kr för 3 liter, men det är säkert olika hos olika färghandlare. Ring och kolla. Panellack kostade i min affär 400 för 10 l.
 
  • Gilla
pimpim2018 och 1 till
  • Laddar…
Vi målade våra tak 2011 när vi köpte huset med alcros panelgrund. Vi har även målat väggpanel med den och vårt obehandlade tak i källaren. Ingen kvistlack och taken är fortfarande jättefina. De släta lackade taken strök vi tre gånger om jag minns rätt, de ohyvlade och obehandlade 2.
 
Panellack, som bryts med en vit kulör. Dyrare än lasering, men mycket trevligare att jobba med, ffa på ett tak som redan sitter på plats.
 
Vi är på väg att måla taket i vardagsrummet och jag tänkte kolla om du har lust att lägga upp en bild på resultatet och om du har några tips att tänka på.
 
  • Gilla
linuslinuslinuslinus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.