Hej!
Jag ska måla ett lackat furupaneltak (ca 20 kvm) i en stuga byggd-83. Jag är nybörjare och vill gärna ha råd och tips!
Jag har tvättat och slipat av taket med sandpapper.
Jag har inhandlat kvistlack och takfärg.
Men borde jag ha någon typ av spärrgrund? Jag fick en burk Flügger Wall Fixer av en kompis. Går den att använda som spärrgrund? Det står ”Grundfärg som binder svagt bundna underlag”. Vill göra det ordentligt men är också sparsam ;-)
Tack på förhand!
/Mari
 
Hej och välkommen till forumet!

Nä, jag tror inte du behöver använda spärrgrund. Om inte all den gamla lacken är bortslipad så borde den räcka mot eventuella missfärgningar.

Viktigt är dock att du provmålar en bit först, om du inte slipat bort all lack, så du ser ifall lacken och den nya färgen tål varandra. Det gör de inte alltid, och det kan leda till fula krackeleringar och andra konstigheter.
 
  • Gilla
Klängrosor
  • Laddar…
Lack är ju bara genomskinlig färg så måla på.

Protte
 
  • Gilla
Klängrosor
  • Laddar…
Tack för råd! Jag testar! :D
 
Hej hallå!
Ett gammalt gulnat furutak skulle jag absolut spärrgrunda. Inte ens säkert att det hjälper om det bott en rökare där. Jag gjorde misstaget att måla taket med vattenbaserad färg (visst ja, det finns ju inget annat idag). Jag fick måla om taket tre gånger. Sista gången med grepp grundfärg (oljebaserad ).
Roligare kan man ha än att måla takpanel.
 
Ja, måla tak är kämpigt! Tack för rådet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.