Hade nästan bestämt mig för att luta och vitolja mitt furugolv men så såg jag ett vitmålat. Vilket givetvis var mycket fint!

Hur går man tillväga för att få ett vitmålat golv på ett bra sätt? Måste man slipa bort gamla lacken/fernissan eller kan man måla på den? Vilken sorts färg använder man? Några andra tips?
 
Du behöver inte slipa bort all gammal lack. Det räcker att rengöra golvet och sedan slipa lätt för att "rugga upp" ytan (kan göras med t ex en excenterslip).

Har ej tips på färg. Kanske en högblank alkyd? Risken är att den gulnar något med tiden bara.
 
Hur är det om jag sedan ångrar mig och vill olja istället är det bara att slipa av allt då? Eller kommer det bli fula vita skarvar mellan planken?
 
tänk bara på att ett vitmålat golv är väldigt ömtåligt, kan tänka mig än mer än ett lutat och oljat golv. plus att man ska nog verkligen gilla att städa för det behövs ofta, och det är ner på knä och skura som gäller när man ska städa vitmålat golv... tro mig jag vet!

men ack så snyggt...
 
Vi har nyligen vitmålat (bruten med lite svart) gamla grangolv i vårt 20-talshus. Dessa golv slipade och och lackade vi när vi flyttade in för 10 år sen. Allvarligt talat så är det betydligt mer lättskött med målade än lackade golv, och den färg vi använt (tror det var Alcro Rustibus) gör att golvet känns betydligt hårdare och tåligare. Vi slipade om golven innan vi målade. I vårt fall går det inte att ångra sig! Vi har stora springor som vi också sett till blivit indränkta med färg.
 
krillek skrev:
I vårt fall går det inte att ångra sig! Vi har stora springor som vi också sett till blivit indränkta med färg.
Det går väl om ni nåtar golvet som ett skeppargolv!
 
krillek skrev:
Allvarligt talat så är det betydligt mer lättskött med målade än lackade golv, och den färg vi använt (tror det var Alcro Rustibus) gör att golvet känns betydligt hårdare och tåligare.
Så kan det säkert vara, har ingen erfarenhet av lackat golv, (men nu var det ju oljat golv fselin undrade över... ;) )
och jo jag kan hålla med om att det är lättskött, men det beror ju även på hur pass rent man vill ha det, på vitt golv syns det ju otroligt väl om man får fläckar o dyl så för mig är det skura som gäller om jag vill ha det ordentligt städat... tyvärr är mitt golv ganska ömtåligt, har upplevt att golvet får märken lätt, (eller så är det jag som är för petig) men det beror väl kanske också på vad man har för träslag hur pass ömtåligt det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.