Hej! Ska renovera köksluckorna som har diagonala frästa linjer. Hade tänkt att spackla igen de frästa linjerna och måla vita. Finns det någon färg som är "förlåtande" och döljer misstag? Jag vill att den ska flyta ut och bli jämn och innan när jag målat trägrejer tycker jag alltid det blir sträck i färgen. Några tips på en bra färg? Vill ha kritvitt och blankt. Jag vill gärna göra det själv och inte lämna in till sprejmålning.

MVH optimisten
 
S
Blankt och förlåtande står i motsats till varann gällande färg.

Jag tycker Jotun Supreme finish är bra men du kommer behöva spackla mer än en gång och grunda. Efter grundningen kommer du se vad som behöver spacklas igen och ju blankare färgen är desto lättare syns alla små ojämnheter.

Rolla på färgen snabbt och flödigt och sen släta ut med moddlare eller liknande. Inte torrstryka.
 
sinuslinus skrev:
Blankt och förlåtande står i motsats till varann gällande färg.
ja man gör det inte lätt för sig.

Får kolla upp Jotun Supreme finish :)
 
Att spruta själv är inte så svårt, det är lättare än att få en helt slät yta med moddlare imo. En enkel färgspruta kostar en femhundring, har själv gjort luckorna i vårt kök.
 
sulfobus skrev:
Att spruta själv är inte så svårt, det är lättare än att få en helt slät yta med moddlare imo. En enkel färgspruta kostar en femhundring, har själv gjort luckorna i vårt kök.
aha och vilken färg använde ni?
 
Värt att tänka på, innan, kan vara att befintliga luckor är MYCKET billigare att lämna in på lackning än om man målat själv. Lämnade in mina från lägenheten på lack, var handrollade tidigare. Tror det blev mer än dubbelt så dyrt jämfört med om de varit "rätt" från början. Är underlaget bra tycker jag personligen nästan det är värt att lämna in de på lackning jämfört med att stå och pilla med de själv. Det är skrymmande skitigt och relativt dyrt med färg spackel och rengöring. Det mesta har jag gjort själv, men just lackningen lämnade jag av flera anledningar bort.
 
kikarhus skrev:
aha och vilken färg använde ni?
Det var Alcro, vanlig snickerifärg tror jag. Man späder färgen med ca 30-50% vatten i en färgspruta. Det svåraste kommer nog bli att få spacklingen så att fårorna inte syns. Använd hårt spackel och styv skrapa.
 
kommer du ihåg vad kostnaden på luckorna blev?

Grejen är att jag är arbetssökande så just nu har jag tid men inte pengar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.