Vet att detta ämne har diskuterats, men jag vill ha lite mer svar.

Vi har ett sommarställe där jag tycker det är lite "overkill" att byta luckor eller lämna iväg dem för lackning så jag är inne på att rolla dem. Jag vet att resultatet inte blir 100 ,men för att få bästa resultat så undrar jag vilken typ av färg jag skall ha och vilken typ av roller (borde vara någon hård roller) ?

Har även en luftkompressor med tillhörande sprayverktyg, men det vete sjutton om det kan fungera. Blandar man 50 lacknafta och 50 färg då? Man kan ju testa på något annat tänkte jag.

Sedan har jag 5st lådor som måste bytas. Tänkte då att jag kanske kan tillverka dem i MDF 16-18mm för att sedan sätta fast där de gamla sitter.

/Micke
 
Jag är inne på precis samma sak men med vårt hemmakök. Min lösning var att köpa en HVLP BX 2000-spruta på CO. Jag har rollat rätt många garderober och liknande men tycker att finishen på rollad yta inte är tillräckligt bra för att vara okej i ett kök. Och då är jag inte speciellt petig.

Om du verkligen ska rolla så se till att underlagsarbetet är 100% gjort och att du har en skumroller. Lätt slipning mellan målningarna är också bra för att få slätare yta. Akta för att lägga på för tjockt med färg.
 
Personligen tycker jag att penselmålade/efterslätade luckor är mycket snyggare än rollade. Visst syns penseldragen, men det visar ju bara att det är handgjort. Och handgjort är väl ändå inte=dåligt? Särskilt inte när man kollar priserna för handmålade kök...
 
Har vid ett tillfälle målat garderobsdörrar med en målardyna och oljebaserad snickerifärg resultatet vart bättre än väntat.
 
När man sprutmålar t.ex bilar så är lacken väldigt tunnflytande. Ungefär som vatten. Det skulle nog gå att spä nån lackfärg så att den går att spruta. Annars går det ju att få till väldigt bra ytor med bra tixotrop färg. Servalacks gamla var ju världsklass med en bra lackpensel. Tricket är ju underarbetet...
 
Ska du sprutmåla ska du ha en viskositet (eller hur de stavas) på ca. 25-30. Annars flyter inte färgen ut ordentligt.

//J
 
Frågan är väl om det går att använda en amatörspruta type Kellen från Coop och en enkel kompressor. Jag minns inte vad den kommer upp i för liter ,men cirka 130L. Kan det stämma? Tror man bör ha minst 150L för att det skall bli bra, men jag har även hört att vissa har kört med detta och fått det till att vara OK.

Vad tror ni. Det kanske är roller som gäller av skumplast!?
 
´Vi rollade våra luckor med roller av skumplast, är inte helt nöjd faktiskt, men det kan bero på att våra luckor hade både orange tapet å brun färg i många lager så d enda rätta kändes som att ta bort allt ner till masoniten å måla. Masoniten blev dock inte så "glansig å hal" som i ny skick å det syns...
 
Jag tror att vi testar med det. Har köpt färg för just skåp luckor. Annars får jag väl byta luckorna oxå :) till MDF luckor.

Om man tar MDF board. Hur skall man såga dem? För hand? Sticksåg ??
 
Absolut cirkelsåg!
 
Ja man vill ju ha jämna sågpartier så det låter sunt.
 
Vi målade våra köksluckor, först slipa lite sedan på med målargrund, sedan färgen, blev väldigt bra, målargrunden gör att färgen fäster och ej sugs upp allt för mycket av trät.
 
Jag lyckades att slipa ner dem så pass bra att det såg okej ut sedan på med en speciell färg och med roller.
Nu är de som nya :)
Våra luckor var helt släta, men jag är mycket nöjd för att ha det i ett sommarställe.
 
Det går alldeles utmärkt att lkacka ett par dörrar med en såpass liten kompressor. eftersom det inte är så stora partier man sprutar åt gången hinner den med, Låt den dock få fylla på lite mellan luckorna,


Angående sprutan så är inte sprutan i sig problemet utan nålen. Sådan hära färg sprutar man oftast med en större färgmängd och vill då ha större nål. Men går likväl att köra flera tunna lager efter varandra!

Lycka till!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.