Vill ha hjälp med att få råd om hur jag målar mina köksluckor
 
Håller just på med samma sak!

Är de omålade sedan tidigare?
Spackla då först igen alla ojämnheter.
Slipa sedan lite lätt med ett fint sandpapper och grundmåla flödigt med snickerigrund. Slipa därefter med fint sandpapper igen för att få väck ojämnheter.
Spraya sist med en högblank lackfärg i flera lager för att undvika rinn.
På med nya handtag.
Klart! :D

Är luckorna målade sedan tidigare måste färgen avlägsnas med en färgskrapa. Jag hade den oturen att någon målat mina luckor ljust persikofärgade sedan tidigare. Det tar MYCKET tid att skrapa rent, men är man snål/fattig så får man bita ihop bara ;)
 
msFalke skrev:
Är luckorna målade sedan tidigare måste färgen avlägsnas med en färgskrapa.
Sitter den gamla färgen bra brukar jag endast matta ner ytan med sandpapper. Om det inte är som på våra trädörrar... Färgen trillar av bara man tittar på den! Dom som målade senast har alltså inte gjort ngt med den gamla-gamla färgen, utan bara målat rätt över. En vit dörr blev ljusgrön! Inte bra, det märks nu!
 
Kan varmt rekommendera att lämna iväg på ugnslackering. Blir som nytt till en billig peng.
 
Hur mycket kostar det att skicka iväg på ugnslackering? Har ett gammalt 40-talskök som många tycker är charmigt. Men tycker att luckorna hade behövt en uppfräschning. Vem kontaktar man angående detta? Måste man ta av luckorna själv och köra bort dem till en firma och sen hämta dem igen? Hur mycket ungefär kan det kosta per lucka?
 
En kompis till mig lämnade iväg sina luckor. Tror han fick ge totalt ca. 2kkr. Gissar att det innebär ca. 100-200kr/lucka
 
Vi gjorde för 5 år sedan, 70 kr luckan. Se upp om du har ramar med profiler. Fixa då skrapning rengöring själv, så underarbetet är OK. Har du släta luckor, är det lätt att tvätta med målarsoda o ev slipa med fint papper.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.