Finns det någon som vet om en bra färg för att måla köksluckor med? Kan man överhuvud taget göra detta själv eller är det inlämning av luckor till sprutmålning som gäller för att få ett snyggt resultat?

Thorsten
 
Du kan måla köksluckor med helt vanlig målarfärg "för invändiga snickerier" som tål att torkas med våt trasa. Vill du däremot inte att penseldragen skall synas bör du nog lämna in dem för sprutlackering.
 
Om du lägger på färgen med en svamprulle blir det nästan slätt (= lite gräng). Vill du ha en slätare yta efterstryker du med en planstrykare. ;)
::) Vad du än gör, slarva inte med underarbetet. Minsta ojämnhet kommer att lysa igenom. Detta gäller även vid sprutmålning. ;)
 
Nu är det ju så lyckligt att idag är det ju absolut "top of the top" att ha ett handmålat utseende på sina luckor dvs. penseldragen ska synas, skvallrar nämligen om "hantverksmässighet, platsbygge osv. osv, bräcker mao. det mesta om det är snyggt gjort ;D ;)

//Christina.
 
Tack för tipsen om svamprulle och planstrykare.

Jisess......och jag som hatar att måla ;D

Och tack för de tröstande orden om att det är "top of the top" att ha ett handmålat utseende på sina luckor "

Jag fick ett "ryck" och tillverkade nya luckor själv. Spegelluckor i gammalt utförande med 14 delar i varje lucka, och det är klart att det kommer att synas att de inte är fabrikstillverkade. Men å andre sidan kommer jag att ha ett kök med luckor som ingen annan har!

Det blir ju därför extra viktigt att färgen ligger slätt och snyggt. Det får ju inte se hur simpelt som helst ut.

Jag får väl tillverka en liten provlucka och måla den för att se hur bra det går. (Och givetvis använda svamprulle och planstrykare för att få lite övning.)

Jag klarar träarbetet rätt bra, men att måla.... Hmmmm-----det vore rätt kul att vara allmästare eller hur?

MvH
Thorsten

 
Thor-Sten skrev:
Jag fick ett "ryck" och tillverkade nya luckor själv. Spegelluckor i gammalt utförande med 14 delar i varje lucka, och det är klart att det kommer att synas att de inte är fabrikstillverkade. Men å andre sidan kommer jag att ha ett kök med luckor som ingen annan har!
Med såna luckor ska du naturligtvis ha ett handmålat utseende, se nu bara till att välja färg med den största omsorg så att färgen verkligen gör hantverket rättvisa :D

Vet att jag hört någon som var mycket mer insatt i färgtyper än jag, prata om oljelasyr som ska vara tunn och målas i flera lager för att ge ett täckande utseende och samtidigt bli väldigt vackert men mer än så vet jag tyvärr inte :-/, kan kanske vara värt att kolla upp.

MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.