Ännu en tråd om att måla köksluckor. Jag kikade faktiskt igenom de andra men jag tycker det finns en tendens att tipsen i dessa inte är tillräckligt informativa och verkar ofta även sakna empirisk grund. "Måla vattenburet me nå schysst roller" är sällan bra nog.

Luckorna är från början av 90-talet och består av MDF täckt med folie. Hade en sprutlackerare över för att kolla på dom och han kunde inte utlova ett bra resultat då spegeln sitter löst. Med tanke på att de som sysslar med sprutlackering i östra Skåne tar cirkus 400kr/luckan är det därför inte aktuellt med ett beställningsjobb. Köket har också lantligt stuk i form av rutigt brädgolv o bröstpanel och därför känns det inte som att det gör något ifall luckorna är handmålade, även om jag vill försöka få det så jämt och osynligt som möjligt.

Om luckorna varit i dåligt skick hade jag förmodligen försökt få bort all folie och målat på MDF:en. Men nu råkar de vara i utomordentligt bra skick så då blir det till att försöka få det snyggt på folien istället. Jag har en skafferidörr över som ändå ska slängas som jag pensla lite snickerifärg Blankett V40 (akryllatex) på. Använde mig utav en Flat Lackpensel från Anza och resultatet blev i mitt tycke riktigt bra redan efter en strykning. Problemet med den färgen (som jag förövrigt kan rekommendera till mycket), är att den torkar ruskigt snabbt och du därför inte tillåts slarva nåt. Utöver det så är färgen väldigt utsatt för slitage i kombination med folien och det räcker egentligen med att du drar en nagel för att färgen ska lossna. Så för att använda den färgen hade man blivit tvungen att stryka på någon klarlack el nåt efteråt, men det kanske kan funka? Jag valde att strunta i att rugga upp ytan nu när jag testmåla, men jag förmodar att det bör göras även på folie? Kan det vara aktuellt att använda någon häftgrund?

Jag har också funderat på linoljefärg med dess användarvänliga egenskaper. Då hade man sluppit kruxet med snabb torktid. Sen är det ju många som anser att linoljefärg också blir riktigt grann. Är det någon som kan yttra sig om hur det fungerar på folie?

Det finns säkerligen andra färgtyper/tillvägagångssätt som lämpar sig lika bra eller bättre och ni får mer än gärna dela med er av dessa. Även tips på penslar/rollers eller andra verktyg för uppgiften välkomnas!

Som sista grej: Jag läste nånstans på forumet att man kunde förhindra sprickor i skarvarna genom att applicera lite latexfog/målarfog och sen kombinera detta med elastisk vattenburen snickerifärg. Fick inte riktigt klarhet i om det var något som gjordes efter det att det spruckit första gången eller om det var som förarbete. Någon som vet hur det ska göras?

Allt gott! /HSV
 
  • IMG_5000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen som kan flika in med nåt tips?
 
Folie är halt vilket gör att färgen fäster dåligt. Dina luckor har en massa spår som gör att dom är svåra att slipa. Som upplagt för att färgen ska lossna. Dessutom skarvar som kan röra sig. Har du kollat om det inte går att köpa nya luckor, typ Ikeas billigaste eller något annat, dessa luckor har verkligen många odds emot sig.
Om du ändå ska försöka, så testa noga innan du kör på med alla luckor. Målartvätt kan funka för att matta ner ytan, men det är tveksamt om det biter på plasten. Nån form av häftgrund för plast vore ju bra om det fanns, tveksamt om det finns något vattenburet som funkar, kanske större chans att hitta nåt bland båt eller biltillbehör, typ 2-komponents båtlack för plastbåtar. Målade folierade MDF-lister med vanlig sprayfärg för bilar, det satt inte. Linoljefärg, tja, det är tveksamt, det fäster på mycket, men inte på plastgolv, det har jag sett själv. Hyffsat lätt att få bort stänk som suttit ett tag.
 
Tackar KungAnka för responsen. Nya luckor är inte nödvändigt då jag har gamla släta luckor liggandes som skulle kunna gå o göra vid. Men jag vill först ge dessa en chans. Jag får se mig för vad gäller målartvätt och häftgrund. Att leta bland båt o biltillbehör kan nog va en vettig lösning!
 
Ett tips jag fick under tiden jag gick målerilinjen var att stryka laminerade ytor med lök...nånting kemiskt med lök kontra laminat som ska få färg att fästa i det glatta laminatet. Har aldrig testat själv, och har ingen egentlig uppfattning om huruvida det kan/inte kan funka.
Målartvätten är iaf inte tillräckligt stark att bryta den feta/glatta ytan.
Det finns platsprimer på sprayburk, säljes på t.ex Jula om jag inte minns helt fel. Kanske Mekonomen m.fl också. Används för att kunna lackera plastdetaljer.
Bör väl fungera på laminat också? Plast som plast tänker jag (med vetskapen att det är heeeelt fel, finns tusen och en olika plaster).
 
  • Gilla
Jinn Ton
  • Laddar…
Nu är det ju lite skillnad på folie och laminat.

protte
 
prototypen skrev:
Nu är det ju lite skillnad på folie och laminat.

protte

Och vari ligger skillnaden?
 
Jag kan inte se att det skulle vara något problem med att måla folie, men stå och klina på färg själv med pensel, blir nog inte lyckat. Man får jämföra vad en ny dörr kostar, och någon tusenlapp + jobbet för en ommålning. om man nu ställer krav på hur resultatet blir. Helt klart får man sprutmåla dom, och där dom säljer billacker finns också rätt produkter. En vattenbaserad grundfärg är att rekommendera, på denna kan man sedan lägga vad för färg som helst, en Ferrariröd 2- komp t ex,
 
_bystrom_ skrev:
Och vari ligger skillnaden?
Laminat är papper impregnerat med fenolplast, en härdplast som tål temperatur uppåt nästan 200 grader, resistent mot de flesta lösningsmedel. styvt, tåligt och slitstarkt. Limmas med lim som torkar eller härdar.

Folie, troligen PVC, en termoplast, självhäftande, dvs går att dra bort. Lucktillverkarna försöker dra folien över hörnen så folien sträcks och tender att brista. Alternativt folieras virket och geras om det är spegeldörrar.

Nej, jag skulle inte satsa en krona på att måla folie, laminat däremot skulle jag matta ner och spruta med Care-färg.

Protte
 
prototypen skrev:
Laminat är papper impregnerat med fenolplast, en härdplast som tål temperatur uppåt nästan 200 grader, resistent mot de flesta lösningsmedel. styvt, tåligt och slitstarkt. Limmas med lim som torkar eller härdar.

Folie, troligen PVC, en termoplast, självhäftande, dvs går att dra bort. Lucktillverkarna försöker dra folien över hörnen så folien sträcks och tender att brista. Alternativt folieras virket och geras om det är spegeldörrar.

Nej, jag skulle inte satsa en krona på att måla folie, laminat däremot skulle jag matta ner och spruta med Care-färg.

Protte
Konstigt, så har jag också uppfattat det.....men IKEA kallar sina laminat för folie?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.