Har kittat med linoljekitt och målat över en strykning med linoljefärg, står i pannrummet sp det är bra tork.
Själva bågen börjar bli torr så skulle tro att jag kan måla den en gång till imorgon, ev vänta en dag till, men färgen på kittet är fortfarande jätteblött?

Kan det vara så att det torkar mycket långsammare på kittet eftersom det i sin tur också ska torka och jag då inte kan göra en andra strykning förrän kittet stelnat? Eller räcker det med en strykning på kittet?
 
Ingen?
 
R rastlos skrev:
Har kittat med linoljekitt och målat över en strykning med linoljefärg, står i pannrummet sp det är bra tork.
Själva bågen börjar bli torr så skulle tro att jag kan måla den en gång till imorgon, ev vänta en dag till, men färgen på kittet är fortfarande jätteblött?

Kan det vara så att det torkar mycket långsammare på kittet eftersom det i sin tur också ska torka och jag då inte kan göra en andra strykning förrän kittet stelnat? Eller räcker det med en strykning på kittet?
Hur länge fick kittet torka? Om färgen inte torkat än just där verkar kittet hårt. Jag skulle inte måla igen förän allt är tort. 2 gånger på kittet.
 
R rastlos skrev:
Har kittat med linoljekitt och målat över en strykning med linoljefärg, står i pannrummet sp det är bra tork.
Själva bågen börjar bli torr så skulle tro att jag kan måla den en gång till imorgon, ev vänta en dag till, men färgen på kittet är fortfarande jätteblött?

Kan det vara så att det torkar mycket långsammare på kittet eftersom det i sin tur också ska torka och jag då inte kan göra en andra strykning förrän kittet stelnat? Eller räcker det med en strykning på kittet?
Det låter konstigt. Jag brukar måla (försiktigt) samma dag som jag kittat och då torkar färgen som vanligt även om kittet är mjukt därunder. Det går då normalt att måla en gång till efter någon ytterligare dag, eller två, utan problem. Alternativet är ju att man väntar några veckor med att måla, när kittet torkat. Tror att jag har läst att det kan vara problematiskt att måla däremellan, dvs mer än ett par dygn efter att man kittat men innan kittet torkat, men vet ärligt inte vad problemet skulle vara då, och har inte provat själv. Hur lång tid gick det mellan att du kittade och målade?
 
fatsug fatsug skrev:
Det låter konstigt. Jag brukar måla (försiktigt) samma dag som jag kittat och då torkar färgen som vanligt även om kittet är mjukt därunder. Det går då normalt att måla en gång till efter någon ytterligare dag, eller två, utan problem. Alternativet är ju att man väntar några veckor med att måla, när kittet torkat. Tror att jag har läst att det kan vara problematiskt att måla däremellan, dvs mer än ett par dygn efter att man kittat men innan kittet torkat, men vet ärligt inte vad problemet skulle vara då, och har inte provat själv. Hur lång tid gick det mellan att du kittade och målade?
R rastlos skrev:
Har kittat med linoljekitt och målat över en strykning med linoljefärg, står i pannrummet sp det är bra tork.
Själva bågen börjar bli torr så skulle tro att jag kan måla den en gång till imorgon, ev vänta en dag till, men färgen på kittet är fortfarande jätteblött?

Kan det vara så att det torkar mycket långsammare på kittet eftersom det i sin tur också ska torka och jag då inte kan göra en andra strykning förrän kittet stelnat? Eller räcker det med en strykning på kittet?
Förresten, det kan inte vara så att du använt för gammalt kitt eller med för mycket rå linolja i?
 
Kanske 4h mellan kittning och målning.
Kittet var nytt, första fönstret väldigt kladdigt, efter det rullade e jag ut det pappskiva ett par ggr för att få det torrare.
Mycket märkligt.
 
Redigerat:
Om det var linoljekitt, knådade du det ordentligt?
 
Jiji Jiji skrev:
Om det var linoljekitt, knådade du det ordentligt?
Svårt att svara på, vad är ordentligt? :thinking:
 
R rastlos skrev:
efter det rullade e jag ut det pappskiva ett par ggr för att få det torrare.
Mycket märkligt.
Jag förstår inte, vad gjorde du?

Om mitt kitt vore för löst skulle jag tillsatt mer krita, väljer man ett högklassigt färdigt kitt som Danalim 682 eller 683 är sammansättningen rätt från början och man behöver inte göra det utan kan kitta utan något krångel.
 
R rastlos skrev:
Svårt att svara på, vad är ordentligt? :thinking:
Jag tänker att det kan liksom lägga sig olja på ytan av kittet som behöver knådas in.
Om det är olja som gör ditt kitt mjukt kommer det ju att dras in och även oxidera om du avvaktar lite tänker jag. Har du bråttom kanske det är bättre att göra om det?
 
F fribygg skrev:
Jag förstår inte, vad gjorde du?

Om mitt kitt vore för löst skulle jag tillsatt mer krita, väljer man ett högklassigt färdigt kitt som Danalim 682 eller 683 är sammansättningen rätt från början och man behöver inte göra det utan kan kitta utan något krångel.
Köpte från Ottosons färg, Illbruck/Tremco så antar att det är högkvalitativt men de kanske inte säljer så bra saker?

Har ingen krita hemma men såg ett Youtubeklipp där ngn rekommenderade att man knådar ut kittet på en bit papp så att den suger ut olja ur kittet.
Antar att tanken är samma som att tillsätta krita, men istället för att tillföra något som gör kittet mer lättarbetat tar man bort något.
 
När man öppnar en burk linoljekitt tycker i alla fall jag att man ofta får knåda runt kittet ordentligt. Rätt länge.

Jag tror säkert att din kittning blir bra om du bara har möjlighet att vänta. Det mesta med linolja brukar ordna till sig bara man kan vänta.
 
R rastlos skrev:
Köpte från Ottosons färg, Illbruck/Tremco så antar att det är högkvalitativt men de kanske inte säljer så bra saker?

Har ingen krita hemma men såg ett Youtubeklipp där ngn rekommenderade att man knådar ut kittet på en bit papp så att den suger ut olja ur kittet.
Antar att tanken är samma som att tillsätta krita, men istället för att tillföra något som gör kittet mer lättarbetat tar man bort något.
OS110 sägs vara ett jättebra kitt och det rekomenderas av Riksantikvarieämbetet, själv tycker jag att det är är för löst.

Du tror inte att den långsamma torkningen beror på hög luftfuktighet?
 
Jiji Jiji skrev:
Jag tänker att det kan liksom lägga sig olja på ytan av kittet som behöver knådas in.
Om det är olja som gör ditt kitt mjukt kommer det ju att dras in och även oxidera om du avvaktar lite tänker jag. Har du bråttom kanske det är bättre att göra om det?
Aha, nu förstår jag. Skulle säga att jag knådade ordentligt innan.
Tog en bit i handen och knådade den mjuk.
Har inte bråttom egentligen, men blev lite konfunderad när det är sån skillnad på kittet och trät.
Att an
 
F fribygg skrev:
Du tror inte att den långsamma torkningen beror på hög luftfuktighet?
Kan såklart vara så, men borde inte färgen på trät också torka långsamt då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.