Hej!

Vi håller på och renoverar badrum och skall kakelbelägga en låda i väggen som befinner sig i duschen, kakelplattorna i fråga är mattvita 60x30cm. Vi har valt att inte använda kakellist då det i vår mening ser hemskt ut (exempel här) utan vill gärna ha kakel mot kakel (exempel här).

Problemet är att våra kakelplattor inte är behandlade på sidorna vilket kommer se märkligt ut när de sticker ur lådan. Den enda rätta lösningen verkar vara att måla de kanterna som sticker ut ur lådan - men vilken produkt skall man använda!?? Vi var på Colorama och de föreslog att vi målar kanterna med 3 lager av Jotun LADY Supreme Finish matt tre & panel, Bauhaus tyckte dock att vi skulle köra med Ronseal One Coat Kakelfärg (white satin). Nackdelen med Bauhaus förslaget är att vi misstänker att färgen i fråga är blank vit - annars tycker jag den verkar vara bäst lämpad..

Vad tycker ni som är mer erfarna? :)
 
Redigerat:
I vårt fönster satte de en smal L-metallist på kanten, det tycker jag blev snyggt, lätt att hålla rent är det också, och hållbart.
 
Mitt badrum och tillhörande bastu har svart halvblank kakel. Det såg inte roligt ut när badrummet var färdigt då det var samma effekt som hos dig dvs alla hörnkanter syntes då plattan inte var infärgat svart utan gråblek. Jag tog restfärg från bastuns svartmålade träpanel - en "helt vanlig färg". Det gick jättefint - har inte behövt bättra på färgen under dessa snart 10 år. Inte ens vid dörröppningen till trädäcket dit duschstrålen når om man inte är försiktig. Jag tror alltså inte att du behöver någon specialfärg annat än att den ska klara rummets luftfuktigget. Färgen fäster utmärkt på kanterna och jag finmålade med liten mårdhårspensel (som fick skrotas).

Eftersom även tvättmaskin och torktumlare är infällda i vägg blev det många synliga hörnor.
 
Redigerat:
C
MrDodger skrev:
Nackdelen med Bauhaus förslaget är att vi misstänker att färgen i fråga är blank vit - annars tycker jag den verkar vara bäst lämpad..
Satin i färgsammanhang betyder så vitt jag vet halvmatt. Blankt är gloss. Semi-gloss och high-gloss för halvblankt och högblankt.
 
cpalm skrev:
Satin i färgsammanhang betyder så vitt jag vet halvmatt. Blankt är gloss. Semi-gloss och high-gloss för halvblankt och högblankt.
Tack för förklaringen! Det låter som vi kommer köra på med den lösningen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.